Πολεμική αεροπορία

Με τους «ΑΕΤΟΥΣ» του Αιγαίου - Τα υπερόπλα Μirage 2000-5

Ο ήχος της τουρμπίνας από ένα ζεύγος Mirage 2000-5 που ετοιμάζεται να απογειωθεί σε υποδέχεται στην 114 Πτέρυγα Μάχης πριν καν φτάσεις στην πύλη και δώσεις τα απαραίτητα έγγραφα στον αερονόμο για να εισέλθεις στο στρατόπεδο της Τανάγρας. «Έχεις ακούσει ωραιότερο ήχο;», θα ρωτήσει λίγο αργότερα ο Γιώργος Βράκας αντισμήναρχος και διοικητής της 331 Μοίρας της πτέρυ­γας που έχει το προνόμιο να έχει στη διάθεσή του τα πλέον ικανά μαχητι­κά σε ολόκληρο τον κόσμο και να συνεργάζεται με είκοσι «αετούς» του Αιγαίου, ενώ περιμένει ακόμα πέντε το επόμενο διάστημα.

«Το αεροδρόμιο ολοκληρώθηκε το 1956, τότε μεταφέρθηκαν εδώ και τα πρώτα μαχητικά αεροσκάφη αναχαί­τισης, σχηματίζοντας τρεις πολεμικές μοίρες με αεροσκάφη τύπου F-86. Ακολούθησαν τα F-104, τα περίφημα Starfighter, τα F-102, τα Τ-33 και από το 1988 τα Mirage 2000, ενώ το 2007 ήρθαν τα εκσυγχρονισμένα Mirage 2000-5», εξιστορεί ο διοικητής της 114 Π.Μ., σμήναρχος Γιώργος Κυριά­κου. Το συγκεκριμένο αεροσκάφος διεύρυνε την επιχειρησιακή ικανό­τητα της ελληνικής Πολεμικής Αερο­πορίας. Το εξελιγμένο μοντέλο είναι ένα μονοθέσιο υπερηχητικό, ικανό να αναλάβει ένα ευρύ φάσμα απο­στολών. Μπορεί να πλήξει στόχους αέρος και εδάφους να αναλάβει αποστολές αναχαίτισης και αεράμυ­νας ενώ ο οπλισμός που φέρει (πυ­ροβόλα 30 mm και πύραυλοι SCALP) το κάνει ασυναγώνιστο. Ίδιου τύπου αεροσκάφη βρίσκονται στη Σκύρο και στη Λήμνο. Ελαφρύ και ταχύ, μπορεί να φτάσει μέγιστη ταχύτητα 2,2 mach, γεγονός που το κάνει ακα­ταμάχητο σε κλειστού τύπου αερο­μαχίες. Γι΄ αυτό έχει εξελιχθεί σε εφι­άλτης των Τούρκων πιλότων, ακόμη και όταν η τουρκική αεροπορία διέθετε έμπειρους χειριστές αερο­σκαφών πριν από το αποτυχημένο πραξικόπημα κατά του Ερντογάν.

Για την ιστορία να αναφέρουμε ότι η πρώτη Μοίρα με μαχητικά αερο­σκάφη Mirage που απέκτησε η Πο­λεμική Αεροπορία ήταν η 342 ΜΠΚ (Μοίρα Παντός Καιρού) με Mirage τύπου F-1, που ιδρύθηκε το 1975 με πρώτο διοικητή τον αντισμήναρχο (ιπτάμενο) Αλέξανδρο Μαμάη στο αεροδρόμιο της Τανάγρας.

Από τον... καναπέ στα 2.500 πόδια σε χρόνο dt

Ο Παναγιώτης, ο Γιώργος, ο Γιάν­νης παιδιά 28-29 ετών, αλλά και ιπτάμενοι Υποσμηναγοί και Σμηνα­γοί στην 331 Μοίρα, «αετοί» έτοιμοι να ανοίξουν τα φτερά τους κάθονται χαλαρά στο κυλικείο, πίνουν καφέ, παίζουν με το κινητό, χαζεύουν τηλεόραση και πειράζουν ο ένας τον άλλον. «Αυτόν τράβα φωτογραφία που είναι ομορφόπαιδο και μαχίμι», λέει ο Κώστας για τον Παναγιώτη. «Όχι, όχι τον αρχηγό», πετάγεται ένας άλλος και δείχνει τον Γιώργο, τον αρχηγό της αποστολής που σε λίγα λεπτά θα βρεθεί στα 2.500 πόδια. Σε περίπου δέκα λεπτά θα μπουν στη διαδικασία απογείωσης.

Δυσκολεύ­εσαι να πιστέψεις ότι αυτοί οι άν­θρωποι θα πατήσουν σε λίγο έναν διακόπτη και θα «αλλάξουν». Από εκεί που είναι αραχτοί στον καναπέ θα δεχτούν πίεση άνω των 9G, θα αναμετρηθούν πρώτα απ' όλα με τον ίδιο τον εαυτό τους και μετά με το άγνωστο. Τι είναι αυτό που τους βοηθά να κάνουν το «κλικ» και να μεταμορφωθούν; «Αυτό που πρέπει να διαθέτει ένας ιπτάμενος το ση­μαντικότερο και αυτό που δεν το λέει κανείς, είναι να έχει εγωισμό. Να "καί­γεσαι" να αποδείξεις ότι μπορείς να τα καταφέρεις, πρώτα να περάσεις στη σχολή, μετά μέσα στη σχολή, να το κατορθώσεις και να γίνεις ιπτάμενος. Να βρεθείς εκεί πάνω και να δείξεις ότι είσαι ανίκητος, ότι δεν μπορεί να σε νικήσει κανένας. Δεν δέχεσαι ότι μπορεί κάποιος να είναι καλύτερος από εσένα. Αυτό είναι το σημαντικό­τερο προσόν για έναν ιπτάμενο», λέει ο διοικητής της Μοίρας Γιώργος Βράκας ο οποίος μιλά παράλληλα και για το ομαδικό πνεύμα που έχει η Μοίρα: «Διαθέτει πνεύμα ομάδας η Μοίρα. Χωρίς αυτό το πνεύμα δεν μπορεί να γίνει τίποτα. Και μέσα από αυτό αναδεικνύεται και ο καθένας».

Ο Έλληνας πιλότος μαθαίνει να είναι έτοιμος, να έχει υψηλό φρόνημα, να αφήνει οτιδήποτε τον απα­σχολεί κάτω στη Γη και να ίπταται ανάλαφρος στους αιθέρες. «Από την πρώτη ημέρα της εκπαίδευσης αυτό μαθαίνουμε. Το φρόνημα των νέων παιδιών, ακόμα και σε αυτές τις δύσκολες συνθήκες, είναι υψηλό. Και δεν το λέμε έτσι γιατί πρέπει να το πούμε, είναι η πραγματικότητα. Και οι ιπτάμενοι και οι τεχνικοί, οι οποίοι δίνουν και αυτοί κάθε μέρα αγώνα για να είναι όλα τα αεροσκάφη αξιό­μαχα», σημειώνει ο αντισμήναρχος Κώστας Αναγνωστόπουλος, διοι­κητής της 332 Μοίρας που διαθέτει τα Mirage 2000 με τους πυραύλους αέρος επιφάνειας Exocet, που προ­ορίζονται για αποστολές αεροπο­ρικής υποστήριξης ναυτικών επι­χειρήσεων. «Εκπαίδευση πάνω απ' όλα και στη συνέχεια εμπειρία. Ξέ­ρετε πόσο δύσκολο είναι να κάθεσαι τη μια στιγμή και να πίνεις χαλαρός τον καφέ σου και την άλλη στιγμή να είσαι στο κόκπιτ για "σκραμπλ” (σ.σ.: απογείωση στον ελάχιστο χρόνο)», συμπληρώνει ο κ. Βράκας.

Στην «καρδιά» της 331, στην αί­θουσα αναψυχής και χαλαρώματος, στον τοίχο δεσπόζει η επιγραφή-σύνθημα της Μοίρας: «Πάντα έτοιμοι, πάντα οπλισμένοι». «Όλη η Πολεμική Αεροπορία είναι 24 ώρες το 24ωρο alert! Εμείς, πάντως, αυτό το καλοκαίρι πραγματικά είμαστε στα "κόκκινα", είμαστε σε διαρκές readiness; που σημαίνει ότι δύο αε­ροσκάφη είναι οπλισμένα και δυο ιπτάμενοι είναι πάντα έτοιμοι να αντιμετωπίσουν κάθε ενδεχόμενο», διευκρινίζει ο διοικητής. Είναι τέτοια η προϊστορία, που όποιος Έλληνας βλέπει, από παιδί ακόμα, το μέλλον του στην Πολεμική μας Αεροπορία, γνωρίζει καλά ότι θα είναι συνεχώς στα «κόκκινα», καθώς οι... απέναντι τις παραβιάσεις του εθνικού εναέριου χώρου, τις παραβιάσεις του FIR και γενικά τις προκλήσεις τις έχουν... ψωμοτύρι, ιδίως σε κρίσιμες περιόδους για τα ελληνοτουρκικά, όπως αυτή που διανύουμε. Για τις ικανότητες των Ελλήνων πιλότων έχουν γραφτεί πολλά. «Είμαστε στον μέγιστο βαθμό ετοιμότητας. Έχω πάει σε δεκάδες ασκήσεις με συμμετοχή ξένων και εδώ και στο εξωτερικό, με Αμερικανούς, Ισραηλινούς, Κανα­δούς. Σαν και τους Έλληνες κανείς», ξεκαθαρίζει ο αντισμήναρχος Γιώργος Βράκας.

Συντήρηση υψηλού επιπέδου

Και αν οι χειριστές αντέχουν στην καταπόνηση από τις συνεχείς ασκήσεις, αποστολές και αναχαιτίσεις, τι συμβαίνει με τα «μηχανάκια», όπως λένε τα αεροσκάφη, που γράφουν εκατοντάδες ώρες πτήσης κάθε χρόνο; Την απάντηση δίνουν οι τεχνικοί των μαχητικών αεροσκαφών, οι οποίοι είναι στο ίδιο επίπεδο με αυτό των ιπταμένων και δίνουν λύσεις, επιδιορθώνοντας και αποκαθιστώντας βλάβες, δουλεύοντας ακούραστα πάνω στους πάγκους. «Είμαστε αυστηροί στους ελέγχους και δίνουμε ιδιαίτερη σημασία στις μεγάλες περιοδικές επιχειρήσεις, οι οποίες γίνονται κάθε 900 ώρες πτήσης του αεροσκάφους ή κάθε πέντε χρόνια, ανάλογα με το ποιο συμβαίνει πρώτα», λέει ο διοικητής της ΜΣΒ, της Μοίρας Συντήρησης Βάσης, αντισμήναρχος Δημήτρης Μπάνος. «Τα "παύλα πέντε" έχουν φτάοει στην Π2, έχουν συμπληρώσει δηλαδή 1.800 ώρες πτήσης, ενώ τα παλαιότερα Mirage είναι στο Π6, Π7.

Αξίζει να σημειώσουμε ότι υπάρχει διθέσιο Mirage 2000 που είναι στην Π8, αυτό δεν έχει συμβεί ούτε στη Γαλλία», τονίζει για να αντιληφθούμε την άψογη συντήρηση και τεχνική υποστήριξη που παρέχεται στη μοίρα.

Από τη... φωλιά των αετών, στην Τανάγρα, αυτοί οι άνθρωποι που υπερασπίζονται τους ελληνικούς αιθέρες στέλνουν μήνυμα στους συμπατριώτες τους διά στόματος του αντισμήναρχου Αναγνωστόπουλου: «Να έχουν πάντα το κεφάλι ψηλά, να έχουν δύναμη μέσα τους και να δίνουν τον καλύτερο εαυτό τους, οτιδήποτε και αν κάνουν, σε όποια θέση και αν βρίσκονται. Και να ξέρουν ότι και εμείς κάνουμε το ίδιο!».

ΤΩΝ ΓΙΑΝΝΗ ΚΟΡΩΝΑΙΟΥ ΚΑΙ ΚΩΣΤΑ ΜΩΡΟΓΙΩΡΓA
(ΕΠΙΚΑΙΡΑ-21/07-24/08/17)

Ακολουθήστε το Πενταπόσταγμα στο Google news Google News

ΔΗΜΟΦΙΛΗ