Πολιτική

Ψηφίστηκε ο νέος ΚΟΚ με τα εισοδηματικά κριτήρια

Με τη θετική ψήφο των ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ ψηφίστηκε επί της αρχής σήμερα το νομοσχέδιο του υπουργείου Μεταφορών, οι διατάξεις του οποίου ρυθμίζουν και ζητήματα σχετικά με τη λειτουργία των εταιρειών παροχής μεταφοράς επιβατών (Beat και Uber) και ζητήματα σχετικά με τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.

Το νομοσχέδιο καταψήφισε η Νέα Δημοκρατία, η Δημοκρατική Συμπαράταξη και το Ποτάμι ενώ «παρών» δήλωσαν Χρυσή, Αυγή, ΚΚΕ και Ενωση Κεντρώων.

Επίσης, με πλειοψηφία εγκρίθηκαν και τα άρθρα που αφορούν ειδικά τις προαναφερόμενες εταιρείες, σε ονομαστική ψηφοφορία που είχαν αιτηθεί βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ.

Οπως προκύπτει από το σχετικό ηλεκτρονικό αρχείο υπέρ των συγκεκριμένων άρθρων ψήφισαν μεταξύ άλλων και οι βουλευτές της Χρυσής Αυγής.

Στις προβλέψεις που αφορούν στον ΚΟΚ έγιναν ορισμένες τροποποιήσεις ύστερα από σχετικές παρατηρήσεις της επιστημονικής επιτροπής της Βουλής πάνω στο αρχικό κείμενο που είχε κατατεθεί από το υπουργείο Υποδομών. Παρά το γεγονός ότι η αρχική πρόβλεψη ήθελε τα περιβόητη εισοδηματικά κριτήρια στην επιβολή προστίμων να μετατίθενται σε δεύτερο χρόνο με την έκδοση Υπουργικής Απόφασης, η επιστημονική επιτροπή της Βουλής αποφάνθηκε ότι δεν μπορεί το ύψος των προστίμων να ορίζεται από υπουργική απόφαση.

Ετσι διευκρινίζεται μέσα στο σχέδιο νόμου ότι τα πρόστιμα μειώνονται κατά 40% στο σύνολό τους (με ορισμένες εξαιρέσεις) αλλά διπλασιάζονται για τους παραβάτες που εμφανίζουν εισόδημα από 50.001-100.000 ευρώ, ενώ τριπλασιάζεται για εκείνους με εισοδήματα άνω των 100.000 ευρώ. Το ακέραιο του προστίμου θα καταβάλλουν μόνοι οι παραβάτες με εισοδήματα έως 50.000 ευρώ. Σύμφωνα με πληροφορίες οι δυνάμεις της Τροχαίας θα διαθέτουν ηλεκτρονικές συσκευές για τον καταλογισμό των προστίμων, μέσω των οποίων (θα είναι διασυνδεδεμένες με τις βάσεις δεδομένων του υπουργείου Οικονομικών) θα ενημερώνονται για την κατηγορία εισοδήματος στην οποία ανήκει ο παραβάτης.

Παρά το γεγονός ότι στελέχη του υπουργείου Υποδομών διευκρινίζουν ότι οι αστυνομικοί δεν θα έχουν πρόσβαση στα ακριβή στοιχεία εισοδήματος των παραβατών και μόνο το γεγονός ότι θα γνωρίζουν σε ποια από τις τρεις κατηγορίες εισοδήματος αρκεί για να τεθεί ζήτημα παραβίασης προσωπικών δεδομένων. Σύμφωνα με τα έως τώρα δεδομένα στην καλύτερη περίπτωση αυτή η λειτουργία θα είναι διαθέσιμη το φθινόπωρο. Ωστόσο εκτιμάται ότι θα προηγηθούν προσφυγές με επίκεντρο τα προσωπικά δεδομένα των παραβατών.

Συνολικά οι ρυθμίσεις του νέου ΚΟΚ προβλέπουν ότι εξαιρούνται της μείωσης του προστίμου οι παραβάσεις που κρίνονται επικίνδυνες για την ανθρώπινη ζωή (οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, παραβίαση στοπ και ερυθρού σηματοδότη κ.α.). Ταυτόχρονα καταργείται η έκπτωση ύψους 50% για την εξόφληση προστίμου εντός 10 ημερών.

Οι βασικές προβλέψεις

Η βασική αλλαγή στη φιλοσοφία του ΚΟΚ αφορά στο ύψος των προστίμων το οποίο μειώνεται κατά 40% για ορισμένες παραβάσεις καθώς επίσης και η απάλειψη της παροχής έκπτωσης για την καταβολή του προστίμου εντός 10ημέρου από τον καταλογισμό του. Παράλληλα κατηγοριοποιούνται οι παραβάσεις σε υψηλής, μεσαίας και χαμηλής επικινδυνότητας. Τα πρόστιμα για της χαμηλής επικινδυνότητας παραβάσεις διαμορφώνονται μέχρι 100 ευρώ, για της μεσαίας από 101 έως 300 ευρώ και για της υψηλής επικινδυνότητας παραβάσεις από 301 έως 600 ευρώ. Δύο πρόσθετες κατηγορίες αφορούν στης πολύ υψηλής συχνότητας παραβάσεις και αυτές της αντικοινωνικής συμπεριφοράς. Για τις δύο αυτές κατηγορίες θα αφαιρείται η άδεια οδήγησης για 60 ημέρες. Επίσης παραβάσεις που αφορούν σε χρήση κινητού την ώρα της οδήγησης, τη χρήση της λωρίδας έκτακτης ανάγκης, τη μη χρήση ζώνη ασφαλείας ή κράνους, τη χρήση κράνους και τη ρίψη τσιγάρου, τιμωρούνται με αφαίρεση πινακίδων και άδειας για 60 ημέρες.

Η οριζόντια μείωση 40% αφορά τα πρόστιμα για όλες τις παραβάσεις με εξαίρεση την κατανάλωση αλκοόλ, την παραβίαση STOP, την παραβίαση ερυθρού σηματοδότη και το αντικανονικό προσπέρασμα. Ταυτόχρονα προβλέπεται απευθείαςαφαίρεση πινακίδων και άδειας οδήγησης για 30 ημέρες σε οδηγούς βαρέων οχημάτων, οι οποίοι κινούνται συνεχώς στην αριστερή λωρίδα ή την χρησιμοποιούν για προσπέραση. Σε περίπτωση υποτροπής το δίπλωμα αφαιρείται για διπλάσιο χρονικό διάστημα και ο παραβάτης υποχρεούται σε επανεξέταση για την επανέκδοση αυτού. Με το νομοσχέδιο θεσπίζεται κώδικας συμπεριφοράς οδηγών και πελατών ταξί, ενώ προβλέπεται και ο καθορισμός θέσεων στάθμευσης μέσα σε δύο χρόνια. Με επίκεντρο τις προβλέψεις για τα ταξί και κυρίως τις εταιρείες διαμεσολάβησης προκλήθηκε μεγάλη ένταση κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου στη Βουλή.

Τη στιγμή που ο πρόεδρος του ΣΑΤΑ Θύμιος Λυμπερόπουλος έδινε συγχαρητήρια στον υπουργό Υποδομών Χρ. Σπίρτζη για το περιεχόμενο του νομοσχεδίου καταφέρθηκε εναντίον της Beat, λέγοντας πως η μόνη «καινοτομία» της εταιρείας είναι ότι εισπράττει για λογαριασμό της το μίσθωμα και όχι ο ταξιτζής, ενώ διερωτήθηκε που είναι οι φόροι που πληρώνει η εταιρεία και ζήτησε να είναι τα πάντα καθαρά. Από την πλευρά του, ο Νικόλας Δρανδράκης, εκπρόσωπος της εταιρείας Beat ανέφερε ότι υπάρχει πρόσφατη απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου με βάση την οποία προκύπτουν αναλυτικά οι λόγοι για τους οποίους δεν έχει λόγο ύπαρξης το άρθρο 12 του νομοσχεδίου (για τις εταιρείες διαμεσολάβησης μεταφοράς επιβατών) και για τους οποίους η εταιρεία του και όλες οι παρόμοιες, δεν μπορούν να ενταχθούν σε αυτό.

Σε ό,τι αφορά τους ιδιοκτήτες οχημάτων που έχουν καταθέσει τις πινακίδες τους, αυτές καταστρέφονται από τις αρμόδιες εφορείες μετά την παρόδο δύο συνεχόμενων ετών ακινησίας του οχήματος. Για την άρση της κατάστασης ακινησίας, προβλέπεται πληρωμή παραβόλου ύψους 30 ευρώ. Ωστόσο ύστερα από αντιδράσεις που εκφράστηκαν ο υπουργός Υποδομών Χρ. Σπίρτζης ανακοίνωσε την απόσυρση της διάταξης, διατηρώντας τα όρια ταχύτητας στο 130 χλμ/ώρα. Κατά τη σχετική διαβούλευση οι συγκοινωνιολόγοι είχαν επισημάνει ότι τα όρια ταχύτητας είναι ο σημαντικότερος παράγον πρόκλησης οδικών ατυχημάτων. Όπως ανέφεραν σε κανένα κράτος της Ευρωπαϊκής Ένωσης το όριο ταχύτητας στους αυτοκινητόδρομους δεν είναι 150 km/h. Αμφιλεγόμενη εξαίρεση αποτελούν τμήματα των αυτοκινητοδρόμων της Γερμανίας, όπου δεν υπάρχει όριο ταχύτητας, πλην όμως τίθεται συνιστώμενη ταχύτητα 130 km/h, πέρα από την οποία συχνά δεν ισχύει η ασφαλιστική κάλυψη του οδηγού.

Επιπλέον, σε δύο κράτη με τις χειρότερες επιδόσεις οδικής ασφάλειας στην Ευρώπη (Πολωνία, Βουλγαρία), το όριο ταχύτητας είναι 140 km/h, σε 14 κράτη είναι 130km/h και σε 11 κράτη (κυρίως τα κράτη με τις καλύτερες επιδόσεις) είναι 120 km/h ή και χαμηλότερα. Στις προβλέψεις που αναμένεται να τεθούν σε ισχύ μόλις ψηφιστεί το σχετικό νομοσχέδιο περιλαμβάνεται η οριζόντια μείωση των προστίμων σε ποσοστό που θα φτάνει ακόμη και το 40%. Ωστόσο το πρόστιμο θα διπλασιάζεται ανάλογα με το εισόδημα του παραβάτη δημιουργώντας το παράδοξο του καταλογισμού διαφορετικών προστίμων για την ίδια ακριβώς παράβαση.

Η μείωση βέβαια δεν αφορά στο σύνολο των προστίμων καθώς εκτός μείωσης θα παραμείνουν οι σοβαρές παραβάσεις (η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, η παραβίαση του φωτεινού σηματοδότη και το αντικανονικό προσπέρασμα).

Ακολουθήστε το Πενταπόσταγμα στο Google news Google News

ΔΗΜΟΦΙΛΗ