Σαν σήμερα το 1995 η έναρξη της κρίσης των Ιμίων – Η προσάραξη του τουρκικού φορτηγού Φιγκέν Ακάτ στην ανατολική Ίμια

Δημοσίευση: 25 Δεκεμβρίου 2017, 7:12 μμ

Είκοσι δύο χρόνια συμπληρώνονται σήμερα από την αρχή της κρίσης των Ιμίων, όταν τουρκικό φορτηγό πλοίο είχε «προσαράξει» (δεν έχει γίνει γνωστό εάν η προσάραξη ήταν σκόπιμη ή όχι ενέργεια) στη μικρή Ίμια.


Από τότε ξεκίνησε μια περιπέτεια η οποία κορυφώθηκε ένα σχεδόν μήνα μετά, στις 31 Ιανουαρίου του 1996, με την αποβίβαση των Τουρκικών ειδικών δυνάμεων στην μεγάλη Ίμια (Δυτική) αλλά και την πτώση του ελικοπτέρου (ΠΝ 21) του ΠΝ.

Τα Χριστούγεννα του 1995 το τουρκικό φορτηγό πλοίο Φιγκέν Ακάτ (Figen Akat isimli) προσάραξε στα αβαθή κοντά στην  ανατολική Ίμια εκπέμποντας σήμα κινδύνου.

. Το λιμεναρχείο Καλύμνου -το πλησιέστερο και αρμοδιότερο στην περιοχή- διέθεσε αμέσως  ρυμουλκό για να αποκολλήσει το τουρκικό φορτηγό, αλλά ο πλοίαρχος αρνήθηκε, υποστηρίζοντας ότι βρισκόταν σε τουρκική περιοχή και κατά συνεπεία οι μόνες αρμόδιες για την αποκόλλησή του ήταν οι τουρκικές αρχές.

Στις 26 Δεκεμβρίου το λιμεναρχείο ενημέρωσε την αρμόδια διεύθυνση του υπουργείου Εξωτερικών, το οποίο μέσω του γραμματέα της ελληνικής πρεσβείας στην Άγκυρα Γιάννη Παπαμελετίου, ειδοποίησε τον γραμματέα της Διεύθυνσης Ελληνικών Υποθέσεων του τουρκικού υπουργείου Εξωτερικών Τσινάρ Εγκίν ότι, αν δεν παρέμβαινε ρυμουλκό, το τουρκικό πλοίο θα κινδύνευε.


Και εκεί ήταν που ξεκίνησε ουσιαστικά η κρίση. Την επομένη στις 27 Δεκεμβρίου το τουρκικό υπουργείο Εξωτερικών, αφήνει εμβρόντητες τις υπηρεσίες του ΥΠΕΞ όταν για πρώτη φορά αξιώνει θέμα κυριαρχίας στα Ίμια.

Εν ολίγοις διαμηνύει  στο ΥΠΕΞ ότι και άσχετα με τι εθνικότητας ρυμουλκό θα κάνει την αποκόλληση του τουρκικού σκάφους, υπάρχει θέμα με τα Ίμια.

Τελικά, στις 28 Δεκεμβρίου δύο ελληνικά ρυμουλκά αποκόλλησαν το τουρκικό φορτηγό και το οδήγησαν στο λιμάνι Κιουλούκ της Τουρκίας.

Την ίδια ώρα που τα ελληνικά ρυμουλκά μετέφεραν το Φιγκέν Ακάτ στις τουρκικές ακτές, ένα τουρκικό F-4E έπεφτε ανοικτά της Λέσβου μετά από εμπλοκή με ελληνικά F-16.

Σύμφωνα με τότε δημοσίευμα των ΝΕΩΝ

«έξι λεπτά μέσα στα οποία τα ελληνικά F16 κέρδισαν δύο φορές τα τουρκικά Φάντομ, υπήρξαν σκληρές αερομαχίες, που προηγήθηκαν της πτώσης ενός από τα αεροσκάφη της γειτονικής χώρας, χθες 9 μίλια νοτιοδυτικά της Λέσβου.

Τα δύο τουρκικά αεροσκάφη που λίγο νωρίτερα είχαν παραβιάσει προκλητικά τον εθνικό εναέριο χώρο πετώντας, με πλήρη οπλισμό και πάνω απ’ τη νήσο Χίο, αναγνωρίστηκαν και αναχαιτίστηκαν από δύο ελληνικά F16, που μπλόκαραν τους εισβολείς στην περιοχή μεταξύ Χίου-Λέσβου.

Ο πιλότος του τουρκικού F-4E δεν βρέθηκε και ο συγκυβερνήτης Ogur Kilar μεταφέρθηκε με ελληνικό ελικόπτερο σε νοσοκομείο της Σμύρνης 90 λεπτά μετά την πτώση. Ο Υποσμηναγός Γ.Θ. του ελληνικού F-16C Block 30 παρασημοφορήθηκε λίγες μέρες μετά…»

Να σημειωθεί πως το συμβάν του τουρκικού φορτηγού κρατείται μυστικό στην Ελλάδα για αρκετές εβδομάδες.

Η διπλωματική αντιπαράθεση έγινε χωρίς αυτή να πάρει δημοσιότητα

Ένα πρώτο μικρό σε έκταση δημοσίευμα εμφανίζεται στα ΝΕΑ. Και πάλι όμως δεν δημιουργείται θόρυβος.

Λίγες μέρες μετά ακολουθεί το ίδιο δημοσίευμα στην εφημερίδα Επενδυτής.

Τελικά το θέμα παίρνει διαστάσεις  όταν γίνεται πρώτο θέμα στο δελτίο ειδήσεων του Antenna. Η νέα τότε κυβέρνηση Σημίτη, θα έδινε τις πρώτες της «εξετάσεις» στα εθνικά θέματα με τα γνωστά αποτελέσματα.