Χαλασμένο και παροπλισμένο θα παραμείνει το περιπολικό που μας χάρισε το Ομάν

Δημοσίευση: 21 Νοεμβρίου 2017, 10:38 μμ

Σύμφωνα με άρθρο του Βάσου Βασιλείου για την εφημερίδα «ΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΟΣ», το «ΑΛΑΣΙΑ», το σκάφος που δωρίστηκε από τον Σουλτάνο του Ομάν στην Κ.Δ. ως περιπολικό φαίνεται πως πλέον θα παραμείνει επί μακρώ παροπλισμένο κατόπιν σοβαρής βλάβης που υπέστη, καθώς λόγο παλαιότητάς του δεν έχει γίνει ακόμα εφικτή η ανεύρεση των απαιτούμενων ανταλλακτικών στην αγορά.


Ο υπουργός Άμυνας, Χριστόφορος Φωκαΐδης, απαντώντας σε σχετική ερώτηση του δημοσιογράφου, ανέφερε ότι όντως υπήρξε βλάβη με τα χειριστήρια του πλοίου και ότι καταβάλλονται προσπάθειες εξεύρεσης ανταλλακτικών.

Σύμφωνα με τον υπουργό Άμυνας το πλοίο θα χρησιμοποιείτο για ασκήσεις νηοψίας, ενώ θα εξασκηθούν και μηχανικοί του Ναυτικού.

Εξάλλου, οι κύριες ανάγκες που προκύπτουν θα καλυφθούν στο άμεσο μέλλον από το περιπολικό ανοικτής θαλάσσης, το οποίο έχει κατασκευασθεί στο Ισραήλ και επίκειται η παράδοσή του, καθώς και από άλλα δύο πλοία τα οποία θα παραγγελθούν στο προσεχές διάστημα, καθιστώντας ούτως ή άλλως το γερασμένο σκάφος που μας δώρισε ο Σουλτάνος του Ομάν ενδεχομένως περιττό, καθώς οι αποστολές θα καλύπτονται από τα υπερσύγχρονα ισραηλινής κατασκευής σκάφη. Το πλοίο είχε χρησιμοποιηθεί σε αρκετές εκπαιδευτικές δραστηριότητες του Βασιλικού Ναυτικού του Ομάν.

Γενικά ο προσανατολισμός, μέχρι να επιδιορθωθεί η βλάβη, είναι το πλοίο να χρησιμοποιείται για σκοπούς εκπαίδευσης και όλα συγκλίνουν στο ότι θα χρησιμοποιείται ως πλοίο «εν όρμω», δηλαδή θα παραμείνει αγκυροβολημένο.


Σε κάθε περίπτωση, η άποψη αρκετών αξιωματικοί του ναυτικού της Εθνικής Φρουράς είναι πως εφόσον γίνει εφικτή η επιδιόρθωσή του, το «ΑΛΑΣΙΑ» έχει αρκετές δυνατότητες, δυνάμενο ως έναν βαθμό να ανταποκρίνεται και στις πιο σύγχρονες απαιτήσεις του ναυτικού πεδίου.

Εξάλλου, οι ίδιοι αξιωματικοί αναφέρουν πως το πλοίο θα μπορούσε να υποβληθεί σε γενική συντήρηση και να παραμείνει σε εκκρεμότητα μόνο η επιδιόρθωση του συστήματος πλοήγησης, μέχρι να ανευρεθούν τα κατάλληλα ανταλλακτικά.

Στον αντίποδα όμως κάποιοι εκ των αξιωματικών αυτών υποστηρίζουν ότι υπό συγκεκριμένες συνθήκες το πλοίο θα μπορούσε να καταστεί επικίνδυνο για τους φρουρούς του, οι οποίοι το φυλάττουν επί 24ωρης βάσης, με τον υπουργό όμως να μην διαπιστώνει την ύπαρξη κινδύνου.

Το πλοίο έχει συνολικό μήκος 61,47 μέτρα, πλάτος 10,67 μέτρα, βύθισμα 3,9 μέτρα, εκτόπισμα 948 τόνους, μέγιστη ταχύτητα 15 κόμβους και οικονομική ταχύτητα 12 ναυτικά μίλια.

Όσον αφορά στα πλοία στα οποία θα στηριχθεί η Κυπριακή Δημοκρατία, ήδη τον περασμένο Σεπτέμβριο καθελκύσθηκε στην παρουσία του υπουργού Άμυνας της Κυπριακής Δημοκρατίας και του Ισραηλινού ομολόγου του το πρώτο πλοίο ανοικτής θαλάσσης που αποκτήθηκε από την Κυπριακή Δημοκρατία μέσω Διακρατικής Συμφωνίας με το Ισραήλ. Το εν λόγω σκάφος που έχει χαρακτηρισθεί ως περιπολικό ανοιχτής θαλάσσης, αλλά με αναβαθμισμένες ικανότητες, έχει εκτόπισμα 430 τόνων, ένα συνολικό μήκος 62 μέτρων, με μέγιστη ταχύτητα 32 κόμβων.

Μπορεί να μεταφέρει μέχρι και 30 μέλη του πληρώματος. Το ταχύπλοο είναι εξοπλισμένο με πολλαπλά εξελιγμένα συστήματα, μεταξύ των οποίων δύο πολυβόλα, προηγμένο ραντάρ, ηλεκτροοπτικά συστήματα πλοήγησης, συστήματα επικοινωνιών που περιλαμβάνουν δορυφορικές επικοινωνίες κ.λπ. Το πλοίο μπορεί να διενεργήσει περιπολίες ανοικτής θάλασσας/επιτήρηση της ΑΟΖ και επιχειρήσεις αποτροπής θαλάσσιας τρομοκρατίας, το λαθρεμπορίου ή/και άλλων παράνομων θαλάσσιων δραστηριοτήτων. Επίσης το εν λόγω Περιπολικό Ανοικτής Θαλάσσης δύναται να χρησιμοποιηθεί και ως πλατφόρμα ανάπτυξης δυνάμεων ειδικών επιχειρήσεων, αλλά και με ανάληψη αποστολών έρευνας και διάσωσης.

Εξάλλου, ήδη έχει υπάρξει προκήρυξη διαγωνισμού ακόμα δύο πλοίων και, μετά την ολοκλήρωση του διαγωνισμού, από βδομάδας θα αρχίσει η αξιολόγηση των προσφορών. Κατόπιν της κατακύρωσης των προσφορών, κι εφόσον δεν υπάρξουν προσφυγές κατά της διαδικασίας των προσφορών, τα δύο πλοία αναμένεται να αποδοθούν στην Ε.Φ. εντός δύο ετών. Ο διαγωνισμός ήταν διεθνής και διεξάγεται σε δύο φάσεις.