Ντοκουμέντο: Το πρώτο πλοίο του Πολεμικού Ναυτικού με βαφή μείωσης οπτικού ίχνους εν δράσει με εντυπωσιακά αποτελέσματα

Δημοσίευση: 11 Οκτωβρίου 2017, 11:23 μμ

Το πρώτο πλοίο χαμηλής παρατηρησιμότητας του Πολεμικού Ναυτικού ντεμπουτάρισε για πρώτη φορά στο Αιγαίο κατά την διάρκεια της άσκησης «Παρμενίων 2017′ και τα αποτελέσματα ήταν εντυπωσιακά, όπως αποδεικνύει και η παρακάτω φωτογραφία: Η πυραυλάκατος ΣΤΑΡΑΚΗΣ (Ρ29) η πρώτη στην οποία εφαρμόστηκε το άκρως απόρρητο πρόγραμμα του Πολεμικού Ναυτικού ήταν δύσκολα ορατή ακόμα και με φυσική όραση ενώ η ηλεκτρομαγνητική «υπογραφή» της στα ραντάρ ήταν εξαιρετικά μειωμένη.

Το πρόγραμμα αφορά την βαφή των πυραυλακάτων με ειδική απορροφητική στην ηλεκτρομαγνητική ακτινοβολία που εκπέμπουν τα εχθρικά ραντάρ, βαφή, η οποία ταυτόχρονα είναι και παραλλαγής, έτσι ώστε σε συνδυασμό με το περιορισμένο οπτικό ίχνος που έχουν λόγω σχετικά μικρού μεγέθους τα συγκεκριμένα σκάφη η περίπτωση εντοπισμού τους καθίσταται μια δύσκολη υπόθεση.

Επίσης με τη νέα βαφή θα εκπέμπουν και χαμηλότερο θερμικό ίχνος.

Αντίστοιχα δυσκολεύει σε σημαντικό βαθμό και ο εγκλωβισμός τους από εχθρικά βλήματα, ειδικά παλαιότερης τεχνολογίας.

Χαρακτηριστικά του σκάφους:


Διαστάσεις: 56,2/8/2,1 μέτρα
Εκτόπισμα: 430 τόνους
Πρόωση: 4 Diesel MTU MD 20V 538 TB91
Ταχύτητα: 33,5 κόμβοι
Πλήρωμα: 42
Οπλισμός:
2 πυροβόλα OTO Melara 76mm
4 βλήματα Harpoon
2 δίδυμα αντιαεροπορικά Emerlec Electric 30mm
2 τορπιλοσωλήνες τηλεκατευθυνόμενων τοπριλών SST-4 2 in

Σημειώνεται ότι τόσο η πυραυλάκατος ΣΤΑΡΑΚΗΣ (Ρ29) όσο και η ΝΤΕΓΙΑΝΝΗΣ (Ρ26) έχουν ολοκληρώσει τις εργασίες αντικατάστασης των κατευθυνομένων βλημάτων Penguin Mk2 Mod3 από Harpoon, κάτι που έχει ως αποτέλεσμα τον διπλασιασμό της φονικής ακτίνας δράσης των βλημάτων των πλοίων (πλέον είναι 80 χλμ.) ενώ σε εξέλιξη βρίσκονται οι σχετικές μετασκευές στις ΚΑΒΑΛΟΥΔΗΣ (Ρ24), ΞΕΝΟΣ (Ρ27) και ΣΙΜΙΤΖΟΠΟΥΛΟΣ (Ρ28).

Oλες οι ελληνικές πυραυλάκατοι θα βαφτούν με το ίδιο χρώμα, το οποίο είναι προϊόν ανάπτυξης ελληνικής εταιρείας και πολλά υποσχόμενο για διάφορες εφαρμογές.

Από την άλλη πλευρά αφαιρέθηκαν τα Κ/Β Exocet MM38 από τα ΤΠΚ ΒΟΤΣΗΣ (Ρ72) και ΠΕΖΟΠΟΥΛΟΣ (Ρ73) επειδή διατέθηκαν στη Διοίκηση Πλοίων Επιτήρησης για εκτέλεση περιπολιών στο ανατολικό Αιγαίο, καθώς οι κανονιοφόροι έχουν καταπονηθεί (το έμψυχο, αλλά και άψυχο υλικό) από τις συνεχείς περιπολίες και έπρεπε να βρεθεί μια οικονομική λύση για να ενισχυθεί η δύναμη επιτήρησης.

Πιθανότατα ο παροπλισμός τους που επρόκειτο να γίνει το 2018 με την ένταξη σε υπηρεσία των ΚΑΡΑΘΑΝΑΣΗΣ και ΒΛΑΧΑΚΟΣ, δηλαδή του 6ου και 7ου ΤΠΚ τύπου Super Vita αντίστοιχα, θα αναβληθεί για το 2020, καθώς οι ανάγκες επιτήρησης στο Α.Αιγαίο είναι μεγάλες και τα νυν πλοία δεν αρκούν.

Στο λογικό ερώτημα, γιατί αφαιρέθηκαν τα βλήματα, η απάντηση είναι για καθαρά λειτουργικούς λόγους.

Δείτε την ΣΤΑΡΑΚΗΣ (Ρ29) οταν «έδεσε» για τις εργασίες επικάλυψής της με την ειδική βαφή.