Κοινωνία

Θεσσαλονίκη: Θετικές οι προοπτικές της αγοράς εμπορίας πετρελαιοειδών

Την εκτίμηση ότι «παρά το κακό ξεκίνημα των τριών πρώτων μηνών του 2017, από τα μέσα του χρόνου η αγορά θα βρει την ισορροπία της», αλλά «υπό την προϋπόθεση ότι η ελληνική οικονομία θα σταθεροποιηθεί και συγχρόνως οι διεθνείς τιμές και οι φόροι θα παραμείνουν στα σημερινά επίπεδα» εξέφρασε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδας (ΣΕΕΠΕ) και διευθύνων σύμβουλος της Elinoil A.E. Ιωάννης Αληγιζάκης, μιλώντας στο περιφερειακό συνέδριο του «Ινστιτούτο Ενέργειας Νοτιοανατολικής Ευρώπης» (ΙΕΝΕ), στη Θεσσαλονίκη.

Εκτίμησε, επίσης, ότι εάν παταχθεί το λαθρεμπόριο καυσίμων για την οποίο, όπως είπε, «υπάρχει πολιτική βούληση» και «σωστός σχεδιασμός», αλλά εκκρεμεί «η ολοκλήρωση της εφαρμογής» και εφόσον εξυγιανθεί το επιχειρηματικό τοπίο, οι προοπτικές της ελληνικής αγοράς εμπορίας καυσίμων είναι «θετικότατες» και θα δώσει ευκαιρίες ιδίως σε εκείνους που θα τολμήσουν να επενδύσουν, ώστε να προλάβουν τις ραγδαίες εξελίξεις που θα έχει η ίδια η αγορά».

«Η θέση του ΣΕΕΠΕ είναι, ότι υπό την προϋπόθεση που σας ανέφερα, ότι θα υπάρχει ένα υγιές επιχειρηματικό περιβάλλον, η αγορά της ενέργειας της Ελλάδας στο αμέσως επόμενο διάστημα θα προσελκύσει διεθνή γκρουπ με στόχο να επενδύσουν στην ελληνική αγορά με σημαντικά οφέλη για την ελληνική οικονομία» ανέφερε ο κ. Αληγιζάκης και πρόσθεσε: «Οι εταιρίες του ΣΕΕΠΕ είναι έτοιμες για αυτή την πρόκληση. Το θέμα είναι ότι θέλουμε ξεκάθαρους και διαφανείς κανόνες της λειτουργίας της αγοράς. Δε θέλουμε χαριστικές και δε θέλουμε προστατευτικές αποφάσεις».

Ο κ. Αληγιζάκης αναφέρθηκε στην πτώση της κατανάλωσης τα τελευταία επτά χρόνια, λόγω της οικονομικής κρίσης, «πάνω από 40%» σε μια επταετία» και συνεχίστηκε και το πρώτο τρίμηνο του 2017 «με περαιτέρω πτώση η οποία αγγίζει το 5%», σε όλα τα υγρά καύσιμα, στη βενζίνη, στο πετρέλαιο θέρμανσης (με τη μεγαλύτερη συγκριτικά πτώση ως 65%) και στο ντίζελ, (παρουσίασε συγκριτικά τη μικρότερη κάμψη, ως αποτέλεσμα της μείωσης του εισοδήματος των καταναλωτών και της αύξησης της φορολογίας, κρίση η οποία στον κλάδο εκδηλώθηκε με μείωση των πρατηρίων καυσίμων, μείωση των εσόδων, κλείσιμο εταιριών, κ.α. Υπογράμμισε, ότι μετά τις τεράστιες συσσωρευμένες ζημιές που εμφάνισε ο κλάδος (430 εκατ.), επέστρεψε σε οριακή κερδοφορία το 2015 και τόνισε παρά τα μεγάλα οικονομικά προβλήματα που εξακολουθούν να υπάρχουν, υπό προϋποθέσεις υπάρχουν θετικότατες προοπτικές αναστροφής του κλίματος και περαιτέρω ανάπτυξης του κλάδου.

Ο κ. Αληγιζάκης εστίασε στο πρόβλημα του λαθρεμπορίου καυσίμων το οποίο, όπως είπε, ο ΣΕΕΠΕ εκτιμά σε ζημιά για το κράτος, με επίπτωση και τον αθέμιτο ανταγωνισμό προς τις υγιείς εταιρίες του κλάδου, σε τριακόσια εκατομμύρια, ετησίως.

«Το πρόβλημα της παραβατικότητας δεν είναι σημερινό, είναι ένα διαχρονικό πρόβλημα, το οποίο δε θέλησε δε τόλμησε να αντιμετωπίσει το κράτος της προηγούμενης περιόδου. Σήμερα εκτιμώ ότι υπάρχει πολιτική βούληση, υπάρχει σωστός σχεδιασμός, υπάρχει σωστό θεσμικό πλαίσιο, λείπει η ολοκλήρωση της εφαρμογής, με αποτέλεσμα να μην παράγει το σύστημα τα αποτελέσματα που επιδιώκουμε» είπε ο κ. Αληγιζάκης και πρόσθεσε:
«Θέλω, να πιστεύω ότι το επόμενο διάστημα οι όποιες εκκρεμότητες υπάρχουν θα ξεπεραστούν και η αγορά επιτέλους θα αρχίσει να εξυγιαίνεται».

«Είναι ένας κλάδος που συνεισφέρει πάνω από το 5% στο ΑΕΠ της χώρας. Αυτονόητο είναι ότι η γενικότερη αγορά της εμπορίας έχει μέλλον και στο άμεσο μέλλον η αγορά της εμπορίας θα οδηγήσει σε νέα προϊόντα και η πρόκληση για ανάπτυξη είναι μπροστά και μας περιμένει. Η λογική λέει ότι αν αγγίξεις τον πάτο του βαρελιού κι αγορά σταδιακά θα αρχίσει να ανακάμπτει».

Για το θέμα της φορολογίας των καυσίμων, ο κ. Αληγιζάκης υπογράμμισε ότι γίνεται κατανοητή η ανάγκη του κράτους «να καλύψει δημοσιονομικά κενά, αυξάνοντας τον ειδικό φόρο κατανάλωσης», αλλά αυτό για να έχει αποτελέσματα πρέπει να έχει κάποιο όριο.

«Φτάνεις όμως σε ένα σημείο, που το επιδιωκόμενο αποτέλεσμα, δηλαδή, η αύξηση των εσόδων δε θα έρθει, γιατί πολύ απλά ξεπερνάς τα όρια της αγοράς. Με την τελευταία αύξηση του ειδικού φόρου, που έγινε τον Ιανουάριο, νομίζω ξεπεράσαμε τα όρια της αγοράς».

Ο κ. Αληγιζάκης υπογράμμισε ως «καταστροφική» για τον κλάδο και «ξεκάθαρη πρωτοτυπία της Ελλάδος» ενδεχόμενη εμπλοκή των εταιριών εμπορίας πετρελαιοειδών «στην υλοποίηση μέτρων εξοικονόμησης ενέργειας», καθώς σε όλη την Ευρώπη εξαιρούνται από την υποχρέωση αυτή. Τόνισε ότι υπάρχει αδυναμία των εταιριών να τα υλοποιήσουν, καθώς αφορούν μέτρα αλλαγής της συμπεριφοράς καταναλωτή, στους οποίους όμως οι εταιρίες δεν έχουν άμεση πρόσβαση.

«Με τα σημερινά δεδομένα που γνωρίζουμε και εν ονόματι ενός νομοσχεδίου που αναμένεται να βγει τις επόμενες ημέρες, το κόστος συμμόρφωσης για τον κλάδο ενδέχεται να ξεπεράσει τα 550 εκατομμύρια ευρώ , για τα επόμενα τέσσερα χρόνια» είπε ο κ. Αληγιζάκης και πρόσθεσε:
«Δηλώνουμε αδυναμία εφαρμογής μέτρων υλοποίησης ύψους τετρακοσίων εκατομμυρίων τα οποία και το ίδιο κράτος αδυνατεί να προσδιορίσει, όταν επανειλημμένως του τα ζητήσαμε».

Σύντομη παρέμβαση στο συνέδριο έκανε ο διευθύνων σύμβουλος του ισραηλινού ομίλου Bazan Group, Anver Maimon, επισημαίνοντας ότι η αύξηση του ανταγωνισμού, η αλματώδη ανάπτυξη της τεχνολογίας, η ανάγκη για τη μείωση του κόστους παραγωγής απαιτεί περιφερειακές συνεργασίες. Όπως είπε, αναφερόμενος στις εταιρίες του κλάδου στην ευρύτερη περιοχή «συνδυάζοντας τα πλεονεκτήματα από διαφορετικές χώρες Ελλάδα, Κύπρο, Τουρκία, Ισραήλ» και «παίρνοντας από κάθε χώρα το καλύτερο που διαθέτει και αναπτύσσοντας το, μπορούν όλες οι οικονομίες να ανθήσουν».

Ακολουθήστε το Πενταπόσταγμα στο Google news Google News

ΔΗΜΟΦΙΛΗ