Υγεία

«Η ανάπτυξη του λόγου και της ομιλίας στην προσχολική ηλικία. Πότε να απευθυνθώ σε λογοθεραπευτή;»

Αιμιλία Π. Ρούβαλη, Λογοθεραπεύτρια

Τώρα που τα σχολεία ξεκινούν, θέλουμε τα παιδιά μας να ενταχθούν όσο πιο ομαλά γίνεται στο νέο περιβάλλον, είτε αυτό αφορά στην προσχολική ηλικία (Παιδικός Σταθμός, Προνήπιο, Νήπιο), είτε στη σχολική (Δημοτικό). Γι’ αυτόν ακριβώς το λόγο, θα πρέπει να είμαστε σίγουροι πως το παιδί μας δεν αντιμετωπίζει κάποια δυσκολία, η οποία θα εμποδίσει τη σωστή επικοινωνία του με το πλαίσιο στο οποίο θα κινείται.

Προκειμένου λοιπόν να σιγουρευτούμε ότι το παιδί μας πρόκειται να ενταχθεί ομαλά στα προσχολικά και σχολικά περιβάλλοντα, μπορούμε να απευθυνθούμε σε κάποιον ειδικό του λόγου, ώστε να μας ενημερώσει πλήρως σχετικά με την ανάπτυξη του παιδιού μας, όσον αφορά στον τομέα αυτό.

Λογοθεραπεία είναι η επιστήμη που ασχολείται με την αξιολόγηση, διάγνωση και θεραπεία του λόγου, της ομιλίας, της φωνής και της μάσησης-κατάποσης σε παιδιά και ενήλικες.

Οι δυσκολίες που μπορεί να εμφανιστούν κατά την προσχολική ηλικία κυρίως είναι οι εξής: Διαταραχές άρθρωσης (Το παιδί δεν λέει σωστά κάποιες φωνούλες και το αντιλαμβάνεται), Φωνολογικές διαταραχές (Το παιδί δυσκολεύεται να αντιληφθεί ότι λέει λάθος κάποιες φωνούλες), Διαταραχές του λόγου (Το παιδί δυσκολεύεται να κατανοήσει και να εκφραστεί μέσω του λόγου του), Διαταραχές ρυθμού της ομιλίας (Τραυλισμός), Διαταραχές φωνής (Πολύποδες ή οζίδια στις φωνητικές χορδές), Δυσπραξία.

Κατά τη σχολική ηλικία μπορεί να εμφανιστούν Μαθησιακές Δυσκολίες.

Τα αίτια των διαταραχών του λόγου και της ομιλίας μπορεί να είναι είτε οργανικά, είτε μη οργανικά.

ΟΡΓΑΝΙΚΑ

  • Προβλήματα ακοής
  • Εγκεφαλικά επεισόδια
  • Εγκεφαλική παράλυση/ νευρολογικές παθήσεις
  • Νοητική στέρηση
  • Κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις
  • Ανατομικές δυσπλασίες (προγναθισμός, οπισθιογναθισμός,σχιστίες χείλους ή υπερώας)
  • Λειτουργικά προβλήματα των αρθρωτών
  • Παθολογίες του λάρυγγα (πολύποδες φωνητικών χορδών)

ΜΗ ΟΡΓΑΝΙΚΑ

  • Το γλωσσικό περιβάλλον του παιδιού. Όσο πιο πλούσια είναι τα ερεθίσματα που λαμβάνει τόσο το καλύτερο για την ανάπτυξή του.
  • Δημιουργία ανάγκης για επικοινωνία. Το περιβάλλον του παιδιού πρέπει να το ωθεί στην επικοινωνία των αναγκών και των επιθυμιών του. Η οικογένεια και το σχολείο συμβάλλουν σημαντικά σε αυτό.

 

Πότε πρέπει να απευθυνθώ σε Λογοθεραπευτή;

- Όταν το παιδί:

  • Είναι 1 έτους αλλά δεν έχει βαβίσει.
  • Είναι 2 ετών αλλά δεν δημιουργεί φράσεις 2 λέξεων (μαμά άτα, μπέμπη νάνι).
  • Είναι 3,5 ετών και όταν μιλάει δυσκολεύεται να αναπνεύσει ή μπλοκάρει ή επαναλαμβάνει συλλαβές/ λέξεις (μα μα μαμά, κ κ κάτω)
  • Είναι 3 ετών αλλά δεν έχει παράγει ακόμα λόγο. Συνεννοούμαστε με νοήματα.
  • Είναι 4 ετών αλλά δεν μιλάει καθαρά.
  • Είναι 5 ετών και στο νηπιαγωγείο δυσκολεύεται να μάθει τις φωνούλες/ γραμματάκια ή τους αριθμούς.
  • Πηγαίνει στο νηπιαγωγείο αλλά η προσοχή του διασπάται πολύ εύκολα και δεν μπορεί να συγκεντρωθεί στην τάξη.
  • Πηγαίνει στην Ά Δημοτικού και δυσκολεύεται στα μαθήματα.

 Έγκαιρη παρέμβαση σημαίνει διευκόλυνση του παιδιού στην καθημερινότητά του. Γονείς, δάσκαλοι και θεραπευτές πρέπει να βοηθάμε τα παιδιά να αντιμετωπίζουν οποιαδήποτε δυσκολία τους. Στόχος μας τα δημιουργικά παιδιά. Τα ευτυχισμένα παιδιά!!!

 

aimlia-rouvali

Ακολουθήστε το Πενταπόσταγμα στο Google news Google News

ΔΗΜΟΦΙΛΗ