Εθνικά θέματα

Ακύλας-Μάστρακας: Δυο Αετοί της ΠΑ που “έφυγαν” ηρωϊκά

Σαν σήμερα το 1942 ένας αεροπόρος ήρωας -προερχόμενος από τη Ναυτική Αεροπορία- έπεφτε νεκρός. Εκτελέστηκε από τα στρατεύματα κατοχής στη Καισαριανή.

Η ιστορία του Επισμηναγού Μιχαήλ Ακύλα όπως την διηγείται το convertangelsnet το οποίο υπενθυμίζει τον θάνατο ενός ακόμη πολύ σημαντικού για την ΠΑ αεροπόρου,14 χρόνια μετά από την εκτέλεση Ακύλα. Του Υποσμηναγού Δημήτρη Μάστρακα:

Σήμερα, 4η Ιουνίου, ο καιρός είναι καθαρός και ο ουρανός γαλανός. Ιδανικός καιρός για να κυνηγούν οι αετοί. Ιδανικός για να κυνηγούν και οι τίγρεις. Μάλλον για κάθε θηρευτή είναι ιδανικός. Ακόμη και για τον θηρευτή από τον οποίο δε θα μπορέσει κανείς μας να ξεφύγει…

Στα λατινικά, aquila είναι ο αετός. Και κάπως σαν σήμερα, ήταν και ο καιρός την ίδια αυτή μέρα, του 1942. Τη μέρα που στον τοίχο της Καισαριανής τα γερμανικά στρατεύματα κατοχής άνοιγαν άλλη μία τρύπα στην καρδιά της Πολεμικής Αεροπορίας. Σαν σήμερα, ο 42χρονος, συλληφθείς από τους κατακτητές, επισμηναγός Ακύλας Μιχαήλ, στεκόταν ατάραχος μπροστά από το εκτελεστικό απόσπασμα. Η κατηγορία απλή. Κατασκοπία. Ο λόγος αυτής εξίσου απλός. Ο πόθος όπως κάθε αετός έχει, για Ελευθερία. Τα φτερά μπορεί να του τα είχαν κόψει αλλά ο αετός, ακόμη και χωρίς τα φτερά δεν φοβάται και δρα όπως μπορεί ενάντια των εχθρών οι οποίοι του στέρησαν την Ελευθερία. Η εκκωφαντική συγχορδία των Mannlicher της «Εκτελεστικής Ορχήστρας της Βαυαρίας», τον άφησε να κείτεται νεκρός και το αίμα του να βάφει τον ουρανό με το ίδιο χρώμα.

Ο Μιχαήλ Ακύλας γεννήθηκε στο Άργος στην αλλαγή του αιώνα. Δεκαπέντε χρονών εντάχθηκε στο Ναυτικό και στα μέσα της τρίτης δεκαετίας της ζωής του μετατάχθηκε στην Ναυτική Αεροπορία. Αποστρατευθείς κι εκείνος λόγω του κινήματος του ’35, επανήλθε στην ενεργό υπηρεσία για τις ανάγκες του Ελληνοϊταλικού Πολέμου. Με την κατάρρευση του μετώπου και την κατοχή από τις δυνάμεις του Άξονα, ο Ακύλας ανέπτυξε αντιστασιακή δράση, ψάχνοντας όμως συνεχώς, την ευκαιρία να διαφύγει στη Μέση Ανατολή.

Την 1η Απριλίου του 1942 κατάφερε να βρει τρόπο να φύγει για την Αίγυπτο μέσω της- ουδέτερης τότε- Τουρκίας. Μαζί με άλλους εφτά αντιστασιακούς, γνωστοί μονάχα ανά δύο, επιβιβάστηκαν στο ιστιοφόρο ιδιοκτησίας του Δημήτριου Γιαγκουδάκη με προορισμό την Ελευθερία και ενδιάμεσο σταθμό τον πόλεμο. Δυστυχώς όμως, δεν μπόρεσαν να φτάσουν μακριά. Εντοπίστηκαν και συνελήφθησαν κοντά στις Φλέβες. Μεταφέρθηκαν στις στρατιωτικές φυλακές Αβέρωφ.

Οι άλλοι εφτά συλληφθέντες ήταν ο υποπλοίαρχος του λιμενικού Γεώργιος Κωτούλας, ο Καζάκος Ηλίας, επίσης υποπλοίαρχος του λιμενικού, ο ναυτικός και πλοίαρχος του ιστιοφόρου Γιαγκουδάκης Δημήτριος, ο ναύτης Θυμαράς Παναγιώτης, ο 19χρονος φοιτητής Κιοσσές Ελευθέριος, ο Μοσχόπουλος Νικόλαος φοιτητής και εκείνος και ο Αναγνωστόπουλος Γεώργιος. Καθένας από τους 8 συνταξιδιώτες κρύβει μία ιστορία ανδρείας μέσα στη ζοφερή καθημερινότητας της Κατοχής.

Οι δύο φοιτητές για παράδειγμα, Μοσχόπουλος και Κιοσσές, ζούσαν και οι δύο στο Χαλάνδρι και εξέδιδαν τη μυστική εφημερίδα «Η φωνή των σκλάβων». Παράλληλα, χάρις και στα αγγλικά που γνώριζε ο, εξ Ηνωμένων Πολιτειών, Μοσχόπουλος περιέθλαπταν Άγγλους οι οποίοι προσπαθούσαν να φύγουν αλλά είχαν ξεμείνει στην πρωτεύουσα.

Ο Κωτούλας και ο Καζάκος, συνάδελφοι λιμενικοί, βοηθούσαν όπως μπορούσαν, τους Άγγλους που είχαν κρυμμένους ο Κιοσσές και ο Μοσχόπουλος. Το τελευταίο γράμμα του Καζάκου, λίγο πριν την εκτέλεσή τους, γραμμένο σε ένα πακέτο τσιγάρα, μπορεί χωρίς αμφιβολία να μεταφέρι ρίγη ανατριχίλας αν αναλογιστούμε τις συνθήκες της εποχής…

Λιλή μου, Κατίνα μου, Πίπη,

Μετά δέκα λεπτά είμεθα προ του εκτελεστικού αποσπάσματος.

Θάρρος υπερηφάνεια.

Πάντες, 8 εν όλω εστάθημεν και είμεθα ψύχραιμοι. Αξιωματικοί εγώ, ο Κωτούλας χέρι με χέρι, γράφω όρθιος, στο πακέτο. Να ζητήσετε το γράμμα μου από τον Παπαντώνη και τας αποσκευάς μου από τους φύλακας Αβέρωφ Νο 73.

Σας φιλώ πάλιν,

Ηλίας,

Αιώνια μαζί σας

Κυρίαν Κατίναν Ρωσσέτη- Παγκράτι.

Η εκτέλεση και ο θάνατος του επισμηναγού Ακύλα Μιχαήλ και των άλλων 8 συγκρατούμενων της ομάδος του, κρύβει μία θλιβερή πρωτιά. Ήταν οι πρώτοι όμηροι των αρχών κατοχής που εκτελέστηκαν. Η ανακοίνωση ήταν σαφής και ρητή.

Εις περίπτωσιν σαμποτάζ εναντίον του Γερμανικού Στρατού, οι όμηροι αυτοί θα τυφεκισθούν. Ως τοιούτοι θα λογίζωνται όλοι όσοι συνελήφθησαν ή θα συλληφθούν λόγω υπονοιών διά πράξεις στρεφομένας κατά του Γερμανικού Στρατού. Ανάλογα δε μέτρα θα ληφθούν και εναντίον των οικογενειών εκείνων που αναχωρούν δια το εξωτερικόν για να αγωνισθούν κατά της Γερμανίας και Ιταλίας.

Οι Κωτούλας, Καζάκος και Ακύλας, ως συλληφθέντες αξιωματικοί σε κλάδο των Ενόπλων Δυνάμεων της Ελλάδας, είχαν ενημερωθεί από τις 27 Μαΐου ότι τα μέλη της ομάδας τους κρατούνται ως όμηροι. Η ανακοίνωση όμως εκδόθηκε και δημοσιοποιήθηκε την ίδια μέρα που εκτελέστηκαν. Για να υπάρξουν όσο το δυνατόν λιγότερες αντιδράσεις, είχε αρχικά ανακοινωθεί ως ημέρα θανάτου τους η 5η Ιουνίου. Για αυτόν τον λόγο αναφέρεται λανθασμένα στα αρχεία της Μητρόπολης ότι εκτελέστηκαν 5/6/42, ενώ και η έκθεση του ιερέως προς τον Μητροπολίτη που υποβλήθηκε στις 5 Ιουνίου σχετικά με την εκτέλεση των 9, αναφέρεται σε εκτέλεση της 4ης Ιουνίου.

Σύμφωνα με την έκθεση του ιερέως, κανεις εκ των 9- εκτελέστηκε μαζί με τους 8 του ιστιοφόρου και ο αρμένιος Αράμ Ιρινιάν- δε δέχθηκε να φορέσει μαντήλι στα μάτια και όλοι κοίταξαν με γενναιότητα και σθένος το εκτελεστικό απόσπασμα…

14 χρόνια αργότερα, ένα μοιραίο F-84G θα έβαφε τον ουρανό με το ίδιο πορφυρό χρώμα, όταν θα έκοβε τα φτερά του βετεράνου αετού υποσμηναγού Δημήτριου Μάστρακα. Ο υποσμηναγός ήταν μόλις δώδεκα χρονών παιδάκι όταν εκτελέστηκε ο Ακύλας και στη δέκατη επέτειο της εκτέλεσής του, υπηρετούσε στην Κορέα όπου τον έστειλε η Πατρίδα μέσω της Υπηρεσίας. Ως μέλος του ΕΣΚ, πετούσε με C-47 Dakota σε πολύ αντίξοες καιρικές συνθήκες, σε πολλά απομακρυσμένα και δύσκολα πεδία προσγείωσης. Για τις υπηρεσίες του, το σθένος και την αποφασιστικότητά του, τιμήθηκε από την Αεροπορική Διοίκηση των ΗΠΑ στην Κορέα με το Αεροπορικό Μετάλλιο (Air Medal) και από την Ελλάδα με τον Πολεμικό Σταυρό και τον Σταυρό του Τάγματος του Γεωργίου!

Όταν στη 14η μαύρη επέτειο της εκτέλεσης του Ακύλα, ήρθε εκείνη η μοιραία στιγμή και για τον υποσμηναγό Μάστρακα Δημήτριο, εκείνος υπηρετούσε ως Αξιωματικός Επιχειρήσεων μιας Μοίρας που έχει συνδέσει το όνομά της και τις ρίζες της με την Αφρική που προσπαθούσε να φτάσει ο Ακύλας. Της 335ΜΔΒ. Ο Μάστρακας ήταν οργανικό και αναπόσπαστο κομμάτι ενός άλλου θηρευτή της ΠΑ, τον «Τίγρη».

Για τον Δημήτριο Μάστρακα, τη δράση του στην Κορέα και τη μέρα που σκοτώθηκε, έχει γράψει εκτενώς και με τρόπο γλαφυρό, ο συμμαθητής στη Σχολή Ικάρων και αδελφικός του φίλος, ο κος. Ακριβός Τσολάκης στο βιβλίο του «Τόλμα». Αυτός ο ζωντανός θρύλος της Αεροπορίας (όχι μόνο για την Ελλάδα) έχει γράψει με τρόπο εξίσου παραστατικό στο ίδιο βιβλίο και για τη 15η επέτειο της εκτέλεσης του Ακύλα! Τη μέρα που συμπληρωνόταν ακριβώς ένας χρόνος από την πτώση του Μάστρακα στο θαλάσσιο πεδίο βολής στη Ν. Αγχίαλο και έπρεπε ο ίδιος να εκτελέσει την ίδια ακριβώς άσκηση προσβολής, στο ίδιο ακριβώς κυνηγετικό πεδίο. Περιγράφει όλα τα απόκοσμα συναισθήματα που είχε ο ίδιος κατά τη διάρκεια της άσκησης και μετά, όταν κατάφερε και βγήκε από τη βύθιση. Περιγραφές αλλά και διδάγματα μέσα από το πιλοτήριο που μόνο η μορφή ενός παλαίμαχου όπως ο κος. Τσολάκης θα μπορούσε να αποδώσει…

Και οι δύο αξιωματικοί της Αεροπορίας που σκοτώθηκαν αυτή τη μέρα, μοιράζονται εκτός από την ημερομηνία θυσίας και κάτι ακόμη. Κάτι πιο πεζό αλλά συνάμα και πιο σημαντικό. Επέζησαν των αεροπορικών επιχειρήσεων σε πολεμικά θέατρα επιχειρήσεων και χρειάστηκε να δώσουν τη ζωή τους κατά την υπηρεσία τους σε άλλα πεδία και περιόδους που εμείς οι υπόλοιποι θεωρούμε ότι φαινομενικά είναι πιο ήσυχες. Και μόνο αυτό, υποδεικνύει χαρακτηριστικά ότι η ΠΑ δεν κοιμάται ποτέ και το προσωπικό της παίζει κάθε στιγμή τη ζωή του κορώνα-γράμματα για όλους εμάς που, εντελώς λανθασμένα θεωρούμε κάποιες περιόδους της ζωής και της Ιστορίας, πιο ήσυχες. Είθε αυτό να μας διδάξει κάτι…

Επισμηναγός Ακύλας Μιχαήλ!
Υποσμηναγός Μάστρακας Δημήτριος!

ΕΠΕΣΑΝ ΥΠΕΡ ΠΑΤΡΙΔΟΣ!

ΠΑΝΤΟΤΕ ΠΑΡΟΝΤΕΣ ΣΤΙΣ ΚΑΡΔΙΕΣ ΜΑΣ!

ΑΘΑΝΑΤΟΙ!

militaire.gr

Ακολουθήστε το Πενταπόσταγμα στο Google news Google News

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Πολεμική αεροπορία 0

Πριν πεινάσει μαγειρεύει η Ελλάδα! Τα γνωστά μηχανικά προβλήματα του F-35 αναγκάζουν την ΠΑ να ζητά επιτακτικά την απόκτηση του Block 4

Ως χώρα θα περιμένουμε όσο απαιτηθεί για να παραλάβουμε την εκδοχή Block 4 του Αμερικανού αεροσκάφους 5η γενιάς στην...
ρωσική τράπεζα και Πούτιν
Ρωσία 0

Έξω Φρενών οι Ρώσοι! Τούρκοι, Κινέζοι και Άραβες καθυστερούν ή ακυρώνουν τελείως τις πληρωμές ρωσικού πετρελαίου φοβούμενοι τις κυρώσεις των ΗΠΑ

«Η αμερικανική και ευρωπαϊκή πίεση δημιούργησε προβλήματα στις πληρωμένες μας» είπε ο εκπρόσωπος του Κρεμλίνο,...