Τί ζώδιο είσαι;;;

Δημοσίευση: 11 Οκτωβρίου 2010, 9:19 μμ

Σύμφωνα με μία διαδεδομένη αντίληψη των πραγμάτων, η ανθρωπότητα με το πέρασμα των αιώνων γίνεται ωριμότερη πνευματικά. Ιδίως μετά την καταπληκτική τεχνολογική
πρόοδο που σημειώθηκε κατά τον 20ο αιώνα, θα ανέμενε κανείς οι σημερινοί άνθρωποι να είναι πιο «προσγειωμένοι» από ποτέ. Ωστόσο, με έκπληξη διαπιστώνει κανείς την εξάρτηση του σύγχρονου κόσμου από δεισιδαιμονίες και προλήψεις του παρελθόντος. Μιά από αυτές που δεν φαίνεται πρόθυμος να εγκαταλείψει είναι και η πίστη του στην περίφημη αστρολογία.
Η αστρολογία έχει ακόμη και σήμερα πλήθος πιστών ανεξαρτήτως κοινωνικού ή μορφωτικού επιπέδου. Έτσι, βλέπουμε πολιτικούς ηγέτες αλλά και επιχειρηματίες να συμβουλεύονται το ωροσκόπιό τους προτού κάνουν κάποια κίνηση! Είναι γνωστό φερ’ ειπείν πως αυτό έπρατταν ο τέως πρόεδρος των ΗΠΑ Ronald Reagan με την σύζυγό του Nancy καθώς κι άλλοι διάσημοι ηγέτες ανά τον κόσμο! Ακόμη, το μεγαλύτερο ποσοστό των εφημερίδων και των περιοδικών που κυκλοφορούν στα περίπτερα περιέχουν συνήθως κάποια μόνιμη στήλη όπου αναλύεται το ωροσκόπιο।


Άλλο αστρολογία και άλλο αστρονομία
Πριν προχωρήσουμε όμως στην κατάδειξη του ατόπου αυτής της πίστης, κρίνουμε αναγκαίο να κάνουμε κάποιες διευκρινιστικές παρατηρήσεις γύρω από το θέμα «αστρολογία vs αστρονομία».
Πρέπει να ξεκαθαρίσουμε πως άλλο πράγμα είναι η αστρολογία κι άλλο η αστρονομία. Αν ανοίξουμε ένα λεξικό θα διαπιστώσουμε ότι με τον όρο α σ τ ρ ο ν ο μ ί α εννοούμε την επιστήμη αυτή που στόχο έχει την εξέταση της θέσης, της κίνησης και της σύστασης των ουράνιων σωμάτων. Απ’ την άλλη, τον όρο α σ τ ρ ο λ ο γ ί α χρησιμοποιούμε για να προσδιορίσουμε εκείνη την μαντική τέχνη που επιδιώκει να προβλέψει τα μελλοντικά γεγονότα βάσει των κινήσεων των ουράνιων σωμάτων.
Η πρώτη, η Αστρονομία, χρησιμοποιεί επιστημονικά όργανα, κάνει πειράματα και γενικώς είναι έτοιμη να αναθεωρήσει τα μέχρι πρότινος δεδομένα εάν νέες ανακαλύψεις φέρουν νέα στοιχεία για κάποιο ζήτημα. Σε αντίθεση με όλα αυτά, η δεύτερη, η Αστρολογία, αρνείται να προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα έχοντας παραμείνει προσκολλημένη σε όσα ήταν γνωστά μέχρι τον 16ο αιώνα. Έτσι, στηρίζεται ακόμη στο γεωκεντρικό σύστημα, το οποίο ο Κοπέρνικος (1473-1543) αναίρεσε επαναφέροντας στο προσκήνιο την θεωρία του Αρίσταρχου του Σάμιου (3ος αι. π.Χ.) περί ηλιοκεντρισμού.
Χρήσιμο είναι να γνωρίζουμε ότι τα όρια μεταξύ αστρονομίας και αστρολογίας στην αρχαιότητα ήσαν ιδιαίτερα ασαφή. Ουσιαστικά δε οι δύο αυτοί χώροι χώρισαν οριστικά τον 16ο αι. οπότε η αστρονομική έρευνα άρχισε να αποδίδει καρπούς. Ο μη επιστημονικός χαρακτήρας της αστρολογίας τονίζεται μεταξύ άλλων σε μία δήλωση που συνυπέγραψαν 186 επιστήμονες το έτος 1975 οι οποίοι την χαρακτήρισαν ΑΠΑΤΗ! Σημειωτέον δε πως δεκαοκτώ (18) από αυτούς ήσαν κάτοχοι βραβείου Nobel!


Το παράλογο και επικίνδυνο της αστρολογίας
Η ενασχόληση με την αστρολογία είναι πέρα για πέρα μάταιη αφού δεν μπορεί να προσφέρει καμμία έγκυρη πληροφόρηση για το μέλλον μας. Αρκεί μόνο να αναφέρουμε πως οι αστρολόγοι βασίζονται στους αστερισμούς, δηλαδή σε ομάδες αστέρων που οι αρχαίοι τούς έδωσαν κάποιο όνομα αναλόγως με το σχήμα ή την μορφή που τούς θύμιζαν. Αυτά όμως τα αστέρια βρίσκονται σε διαφορετικές αποστάσεις από την Γη, δηλ. δεν εντοπίζονται όλα στο ίδιο επίπεδο. Ακόμη, η θέση τους υπόκειται σε αλλαγές αφού διαρκώς βρίσκονται σε κίνηση (όπως όλα τα ουράνια σώματα εξάλλου). Έτσι, σήμερα π.χ. δεν υφίσταται η αντιστοιχία ζωδίων και αστερισμών που ίσχυε στην αρχαιότητα. Επίσης, θεμελιώδες δόγμα της αστρολογίας αποτελεί η αντίληψη πως η θέση του ηλίου, της σελήνης και των λοιπών σωμάτων του στερεώματος κατά την στιγμή της γέννησης ενός ανθρώπου, καθορίζει και την υπόλοιπη ζωή του. Αυτό όμως συνιστά αντικείμενο θρησκευτικής πίστης κι όχι ζήτημα που μπορεί να αποδειχθεί επιστημονικά. Εξάλλου η αποδοχή μιάς τέτοιας αντίληψης αποδεικνύεται ιδιαίτερα επικίνδυνη για την δημόσια ζωή αφού την ευθύνη για κάθε έγκλημα, θα μπορούσε κάλλιστα ο θύτης να την μεταθέτει στην μοίρα του. Μ’αυτό τον τρόπο θα απορρυθμιζόταν και το σύστημα απονομής δικαιοσύνης μα και σύνολη η κοινωνική ζωή.
Ωστόσο, είναι εξίσου επικίνδυνο πνευματικώς να ζητάμε επίμονα να μάθουμε τί ενδεχομένως θα μας συμβεί αύριο κ.ο.κ. αφού σύμφωνα με την διδασκαλία των Αγίων Πατέρων της Εκκλησίας, η δυνατότητα πρόγνωσης του μέλλοντος δεν έχει δοθεί στον άνθρωπο αλλά κι ούτε θα ωφελούσε να το γνωρίζει. Όταν δε κάνει προσπάθειες προς αυτή την κατεύθυνση, γίνεται χωρίς να το καταλαβαίνει συνεργάτης του διαβόλου αφού αυτός είναι ο εμπνευστής κάθε μαντικής τέχνης και εν γένει του αποκρυφισμού. Ο κίνδυνος που ελλοχεύει από την πίστη στην αστρολογία είναι από την μία η επίδραση των πονηρών πνευμάτων πάνω μας καθώς και η αυτοπαραίτησή μας από την πραγματική ζωή. Και εξηγούμαι: με το να βαδίζει κάποιος στην ζωή του συμβουλευόμενος τα άστρα, κινδυνεύει σοβαρά γιατί εκουσίως αρνείται το αυτεξούσιό του και στρέφεται μοιρολατρικά σε μακρινά άψυχα αντικείμενα, στα οποία πιστεύει ότι βρίσκονται οι απαντήσεις σ’ όλα του τα προβλήματα.Επομένως, ένας τέτοιος άνθρωπος γίνεται ανεύθυνος και παθητικός, ουσιαστικά δηλαδή άχρηστος για την κοινωνία. Είναι δε σοβαρό αμάρτημα προς τον Θεό να παραιτούμαστε από την δυνατότητα της ελεύθερης επιλογής με την οποία μας έχει προικίσει. Η Αστρολογία χρησιμοποιείται και σαν επάγγελμα, με επίγνωση τις περισσότερες φορές αυτού που λέει τα μέλλοντα, ότι ψεύδεται, ότι τίποτα απ’ αυτά δεν πρόκειται να γίνουν πραγματικότητα και ότι σκοπός του είναι να τραβήξει περισσότερα χρήματα με την δήθεν σωστή πρόγνωση του μέλλοντος.
Κριτική Θεώρηση
Α) Η Αστρολογία δεν είναι επιστήμη ενώ στηρίζεται σε παρωχημένες γνώσεις της Αρχαιότητας και του Μεσαίωνα.
Β) Η Αστρολογία συνδέεται με τον χώρο του Αποκρυφισμού, εισέρχεται στα όρια της δεισιδαιμονίας και μεταβάλλει τον άνθρωπο σε συνεργάτη του διαβόλου.
Γ) Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις που χρησιμοποιείται σαν οικονομικό πρόγραμμα αφαίμαξης χρημάτων από τους ανύποπτους.
Δ) Τέλος η Αστρολογία μεταβάλλει τους ανθρώπους σε άτομα χωρίς προσωπικότητα, άβουλα όντα που πιστεύουν ότι όλα όσα αφορούν την ζωή τους είναι προκαθορισμένα ήδη από την στιγμή της γέννησής τους. Μεγαλύτερη ανοησία από αυτή δεν υπάρχει!
Επιμέλεια: Χρήστος Τσεκούρας – Πτυχ. Φιλοσοφικής


Προτεινόμενη βιβλιογραφία
1)Αλεβιζόπουλος Αντώνιος π., Η αστρολογία στο φως της Ορθοδοξίας, εκδ. Διάλογος, Αθήνα 1995 2)Δανέζης Μ./ Θεοδοσίου Στ., Αστρολογία: θρησκεία ή επιστήμη;, εκδ. Αποστ. Διακονίας, Αθήνα 1998 3)Μεταλληνός Γεώργιος π., «Η αλογία της αστρολογίας», στο: του ιδίου, Σύγχυση-Πρόκληση-Αφύπνιση, εκδ. Αρμός, Αθήνα 1991, σ. 27-30. 4)Φραγκόπουλος Στ., «Ιστορία της Τεχνολογίας. Παράρτημα: Η Αστρολογία», url: http://sfrang.com/historia/parart063.हतं 5)Το λεξικό του σκεπτικιστή: λήμμα «Αστρολογία», url:http://www.skepdic.gr/Entries/Alpha/astrologia.htm
—————-
ΕΣΥ τ. 62, Περιοδικό για νέους με άποψη, ΣΤΗΛΗ: Αντιαιρετικά
ISSN: 1791-5414, Απρ. – Μάιος – Ιούν. 2010, TPIKOPΦO ΦΩKIΔOΣ 330 56 EYΠAΛIO
e-mail: esy@freemonks.gr