Η γενοκτονία των Ποντίων ( 1916 – 1923 ) με 353.000 νεκρούς (βίντεο)

Δημοσίευση: 19 Μαΐου 2017, 5:39 μμ | Ανανέωση: Μάιος 19, 2017 στις 6:23 μμ

Η γενοκτονία των Ποντίων ( 1916 – 1923 ) με 353.000 νεκρούς αποτελεί τη δεύτερη μεγάλη γενοκτονία του αιώνα μας.

Το Φεβρουάριο του 1994 η Βουλή των Ελλήνων ψήφισε ομόφωνα την ανακήρυξη της 19ης Μαϊου ως Ημέρας Μνήμης για τη Γενοκτονία των Ελλήνων στο μικρασιατικό Πόντο την περίοδο 1916-1923. Η αναγνώριση αυτή, παρόλη την εβδομηκονταετή καθυστέρηση, δικαίωσε ηθικά τον ποντιακό ελληνισμό και συνέδεσε το σύγχρονο ελληνισμό με την ιστορική του μνήμη. Γιατί η ήττα του 1922, η «νέα τάξη πραγμάτων» που επικράτησε τότε, με την απόλυτη συνενοχή ολόκληρου του ελλαδικού πολιτικού κατεστημένου, περιόρισαν ουσιαστικά όχι μόνο τα γεωγραφικά όρια του ελληνισμού αλλά και τα διανοητικά.

Ο περιορισμός των πνευματικών νεοελληνικών οριζόντων είχε άμεση αντανάκλαση στη ελλειματική ιστορική μνήμη των σύγχρονων Ελλήνων.

Τι εννούμε με τον όρο «γενοκτονία» ; 

Η γενοκτονία ως όρος διαμορφώθηκε κυρίως στη δίκη της Νυρεμβέργης το 1945, όπου δικάστηκε η ηγεσία των ναζιστών εγκληματιών του πολέμου. Συγκεκριμένα ο όρος σημαίνει τη μεθοδική εξολόθρευση, ολική ή μερική, μιας εθνικής, φυλετικής ή θρησκευτικής ομάδας. 
Πρόκειται για ένα πρωτογενές έγκλημα, το οποίο δεν έχει συνάρτηση με πολεμικές συγκρούσεις. 
Ο γενοκτόνος δεν εξοντώνει μια ομάδα για κάτι που έκανε, αλλά για κάτι που είναι. Στην περίπτωση των Ελλήνων του Πόντου, επειδή ήταν Έλληνες και Χριστιανοί. Πως και πότε διαπράχθηκε η γενοκτονία; 
Ο ποντιακός ελληνισμός, από την πτώση της αυτοκρατορίας της Τραπεζούντας ( 1461 ) γνώρισε συνεχείς διωγμούς, σφαγές, ξεριζωμούς και προσπάθειες για το βίαιο εξισλαμισμό και εκτουρκισμό του, με αποκορύφωμα τη συστηματική και μεθοδευμένη εξόντωση – γενοκτονία του αιώνα μας.
Επτά χρόνια μετά την άλωση της Πόλης, οι Οθωμανοί κατέλαβαν την Τραπεζούντα. Η οθωμανική κατάκτηση του μικρασιατικού Πόντου μπορεί να διαριθεί σε τρεις περιόδους.

  • Η πρώτη αρχίζει με την άλωση της Τραπεζούντας το 1461 και λήγει στα μέσα του 17ου αιώνα. Την περίοδο αυτή οι Τούρκοι κρατούν μάλλον ουδέτερη στάση κατά των Ελλήνων του Πόντου.
  • Η δεύτερη αρχίζει στα μέσα του 17ου αιώνα και λήγει με το τέλος του πρώτου ρωσοτουρκικού πολέμου. Χαρακτηρίζεται με τη θρησκευτική βία κατά των χριστιανικών πληθυσμών. Κατά την περίοδο αυτή πραγματοποιούνται οι ομαδικοί εξισλαμισμοί των ελληνικών πληθυσμών.
  • Η τελευταία περίοδος, που τελειώνει το 1922 υποδιαιρείται σε δύο υποπεριόδους. Η πρώτη αρχίζει με τη συνθήκη του Κιουτσούκ Καϊναρτζή, το 1774.

Χαρακτηρίζεται από τη συστηματική προσπάθεια των τοπικών αρχών να μην εφαρμόζουν προς όφελος των χριστιανώντους φιλελεύθερους νόμους. H δεύτερη υποπερίοδος αρχίζει το 1908 και χαρακτηρίζεται από την ανάπτυξη του τουρκικού εθνικισμού.
Από τους βαλκανικούς πολέμους και από τους επίσημους συμβούλους, των Γερμανών, οι Νεότουρκοι διδάχθηκαν ότι μονάχα με την εξαφάνιση των Ελλήνων και Αρμενίων θα έκαναν πατρίδα τους τη Μικρά Ασία. Οι διάφορες μορφές βίας δεν αρκούσαν για να φέρουν τον εκτουρκισμό.
Η απόφαση για την εξόντωσή τους πάρθηκε από τους Νεότουρκους το 1911, εφαρμόστηκε κατά τη διάρκεια του Α΄ Παγκοσμίου πολέμου και ολοκληρώθηκε από το Μούσταφα Κεμάλ ( 1919 – 1923 ).

Το Νεοτουρκικό Κομιτάτο » Ένωση και Πρόοδος» ιδρύθηκε το 1889. Στο συνέδριο τους, που πραγματοποιήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1911 πάρθηκε η απόφαση, ότι η Μικρά Ασία πρέπει να γίνει μωαμεθανική χώρα. Η απόφαση αυτή καταδίκασε σε θάνατο διάφορες εθνότητες.

Οι Τούρκοι στον Πόντο άρχισαν με την επιστράτευση όλων από 15 έως 45 ετών και την αποστολή τους σε Τάγματα Εργασίας. Παράλληλα αμφισβήτησαν το δικαίωμα των Ελλήνων να ασκούν ελεύθερα τα επαγγέλματά τους και επί πλέον απαγόρευσαν τους μουσουλμάνους να εργάζονται επαγγελματικά με τους Έλληνες με την ποινή της τιμωρίας από τις στρατιωτικές Αρχές. 
Κατ΄ αρχάς οι άτακτες ορδές των Τούρκων επιτίθονταν στα απομονωμένα ελληνικά χωριά κλέβοντας, φονεύοντας, αρπάζοντας νέα κορίτσια, κακοποιώντας και καίγοντάς τα.

Οι διωγμοί των Ελλήνων του Πόντου. 
Η εφαρμογή αυτής της πολιτικής ανάγκασε χιλιάδες Έλληνες των παραλίων της Μικρασίας να εγκαταλείψουν τις προαιώνιες εστίες τους και να μετοικήσουν με πολυήμερες εξοντωτικές πορείες.

Σύμφωνα με μια έκθεση της Ελληνικής Πρεσβείας, με ημερομηνία τον Ιούνιο του 1915 είναι γραμμένα τα εξής: «Οι εκτοπιζόμενοι από τα χωριά τους δεν είχαν δικαίωμα να πάρουν μαζί τους ούτε τα απολύτως αναγκαία. Γυμνοί και ξυπόλητοι, χωρίς τροφή και νερό, δερόμενοι και υβριζόμενοι, όσοι δεν εφονεύοντο οδηγούντο στα όρη από τους δημίους τους. Οι περισσότεροι απ’; αυτούς πέθαιναν κατά την πορεία από τα βασανιστήρια. Το τέρμα του ταξιδιού δεν σήμαινε και τέρμα των δεινών τους, γιατί οι βάρβαροι κάτοικοι των χωριών, τους παρελάμβαναν για να τους καταφέρουν το τελειωτικό πλήγμα … »

Σκοπός των Τούρκων ήταν, με τους εκτοπισμούς, τις πυρπολίσεις των χωριών, τις λεηλασίες, να επιτύχουν την αλλοίωση του εθνολογικού χαρακτήρα των ελληνικών περιοχών και να καταφέρουν ευκολότερα των εκτουρκισμό εκείνων που θα απέμεναν.
Το τελικό πλήγμα. 
Το 1919 αρχίζει νέος διωγμός κατά των Ελλήνων από το κεμαλικό καθεστώς, πολύ πιο άγριος κι απάνθρωπος από τους προηγούμενους. Εκείνος ο διωγμός υπήρξε η χαριστική βολή για τον ποντιακό ελληνισμό.

Στις 19 Μαϊου, με την αποβίβαση του Μουσταφά Κεμάλ στη Σαμψούντα, αρχίζει η δεύτερη και σκληρότερη φάση της Ποντιακής Γενοκτονίας. 
Με τη βοήθεια μελών του Νεοτουρκικού Κομιτάτου συγκροτεί μυστική οργάνωση, τη Mutafai Milliye, κηρύσσει το μίσος εναντίον των Ελλήνων και σχεδιάζει την ολοκλήρωση της εξόντωσης του ποντιακού ελληνισμού. Αυτό που δεν πέτυχε το σουλτανικό καθεστώς στους πέντε αιώνες της τυραννικής διοίκησής του, το πέτυχε μέσα σε λίγα χρόνια ο Κεμάλ, εξόντωσε τον ελληνισμό του Πόντου και της Ιωνίας.

Η τρομοκρατία, τα εργατικά τάγματα, οι εξορίες, οι κρεμάλες, οι πυρπολήσεις των χωριών, οι βιασμοί, οι δολοφονίες ανάγκασαν τους Έλληνες του Πόντου να ανέβουν στα βουνά οργανώνοντας αντάρτικο για την προστασία του αμάχου πληθυσμού. Τα θύματα της γενοκτονίας θα ήταν πολύ περισσότερα, αν δεν υπήρχε το επικό και ακατάβλητο ποντιακό αντάρτικο.
Με την επικράτηση του Κεμάλ, οι διωγμοί συνεχίζονται με μεγαλύτερη ένταση. Στήνονται στις πόλεις του Πόντου τα διαβόητα έκτακτα δικαστήρια ανεξαρτησίας, που καταδικάζουν και εκτελούν την ηγεσία του ποντιακού ελληνισμού. Το τέλος του Πόντου πλησιάζει. Οι φωνές λιγοστεύουν.

Η γενοκτονία των Ελλήνων στον Πόντο υπήρξε το αποτέλεσμα της απόφασης των Τούρκων εθνικιστών για επίλυση του εθνικού προβλήματος της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας με τη φυσική εξαφάνιση των γηγενών εθνοτήτων.
Η μοίρα αυτή απετράπη με ένα εξαιρετικά οδυνηρό τρόπο: με τις; γενοκτονίες των χριστιανικών λαών, Ελλήνων και Αρμενίων, με την υποχρεωτική έξοδο όσων επιβίωσαν και με τη βίαιη τουρκοποίηση των μουσουλμανικών εθνοτήτων, όπως οι Κούρδοι, που συνέχισαν να παραμένουν στην τουρκική, πλέον, επικράτεια.

Οι Έλληνες στον Πόντο ανέρχονταν σε 700.000 άτομα την παραμονή του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου. Μέχρι το τέλος του 1923 είχαν εξοντωθεί 353.000 άτομα. Ακολουθεί μαρτυρία ενός αυτόπτη μάρτυρα. Ενός ανθρώπου που έζησε τη μεγάλη ανθρωποσφαγή.
Ένα χωριό των Κοτυώρων

Ο Σάββας Κανταρτζής εξέδοσε σε βιβλίο τις φοβερές του εμπειρίες το 1975 στην Κατερίνη. Μια από τις συγκλονιστικές αφηγήσεις του αναφέρεται στην καταστροφή του χωριού Μπεϊαλαν, της περιφέρειας Κοτυώρων από τους τσέτες του Τοπάλ Οσμάν. Το Μπεϊαλάν είναι ένα από τα εκατοντάδες ελληνικά χωριά που καταστράφηκαν από τις τουρκικές συμμορίες:

«Τα χαράματα, στις 16 Φεβρουαρίου 1922, ημέρα Τετάρτη, μια εφιαλτική είδηση, ότι οι τσέτες του Τοπάλ Οσμάν έρχονται στο χωριό, έκανε τους κατοίκους να τρομάξουν και ν’ αναστατωθούν. Οι άντρες, όσοι βρίσκονταν τη νύχτα στο χωριό, βιάστηκαν να φύγουν στο δάσος… Αλλοι άντρες που είχαν κρυψώνες σε σπίτια σε σπίτια και σε σταύλους, τρύπωσαν σ’ αυτές και καμουφλαρίστηκαν έτσι που να μην τους υποπτευθεί κανείς. Τα γυναικόπαιδα και οι γέροι κλείστηκαν στα σπίτια και περίμεναν με καρδιοχτύπι να δούν τι θα γίνει… Δεν πέρασαν παρά λίγα λεπτά κι’ οι τσέτες , περισσότεροι από 150 έμπαιναν στο χωριό κραυγάζοντας και πυροβολώντας. Τους ακολουθούσαν τούρκοι χωρικοί από τα γειτονικά χωριά. Αυτούς τους είχαν μυήσει στο εγκληματικό σχέδιο τους και τους κάλεσαν για πλιάτσικο.

Μόλις μπήκαν οι συμμορίτες στο χωριό, η ατμόσφαιρα ηλεκτρίστηκε και ο ορίζοντας πήρε τη μορφή θύελλας που ξεσπασε άγρια. Με κραυγές και βρισιές, βροντώντας με τους υποκοπάνους τις πόρτες και τα παράθυρα, καλούσαν όλους να βγουν έξω από τα σπίτια και να μαζευτούν στην πλατεία- αλλοιώς απειλούσαν, θα δώσουν φωτιά στα σπίτια και θα τους κάψουν.

Σε λίγο, όλα τα γυναικόπαιδα και οι γέροι, βρίσκονταν τρέμοντας και κλαίγοντας στους δρόμους. Οι συμμορίτες με κραυγές και απειλές υποπτεύθηκαν, από την πρώτη στιγμή, το μεγάλο κακό που περίμενε όλους και δοκίμασαν να φύγουν έξω από το χωριό. Οι τσέτες, πρόβλεψαν ένα τέτοιο ενδεχόμενο και είχαν πιάσει από πριν τα μπογάζια, απ’ όπου μπορούσε να φύγει κανείς. Ετσι, μόλις έφτασαν, τρέχοντας, οι κοπέλλες στα μπογάζια, δέχτηκαν, από τσέτες που παραμόνευαν, πυροβολισμούς στο ψαχνό. Μερικές έμειναν στον τόπο σκοτωμένες, ενώ οι άλλες τραυματίστηκαν και γύρισαν πίσω.

Οι φόνοι αυτοί αποκάλυψαν για καλά τους εγκληματικούς σκοπούς των συμμοριτών κι’ έγιναν το σύνθημα να ξεσπάσει, το τρομοκρατημένο πλήθος των γυναικόπεδων, που είχε ριχτεί στους δρόμους σε ένα βουβό κι’ ασυγκράτητο κλάμα και σε σπαραξικάρδιες κραυγές απελπισίας. Τίποτα απ’ όλα αυτά δεν στάθηκε ικανό να μαλάξει την σκληρότητα του τεράτων, που είχε διαλέξει ο Τοπάλ Οσμάν για την «πατριωτική» του εκστρατεία. Σκληροί σαν ύαινες, που διψούν για αίμα, και διεστραμμένοι σαδιστές, που γλεντούν με τον πόνο και τα βασανιστήρια των θυμάτων τους, χύμιξαν μανιασμένοι στα γυναικόπαιδα και τους γέρους, κραυγάζοντας, βρίζοντας, χτυπώντας, κλωτσώντας και σπρώχνοντάς τους να μαζευτούν στην πλατεία.

Η πυρπόληση

Οι μητέρες αναμαλλιασμένες, κατάχλωμες από το τσουχτερό κρύο και το φόβο, με τα βρέφη στην αγκαλιά και τα νήπια μπερδεμένα στα πόδια τους. Οι κοπέλλες άλλες με τους γέρους γονείς κι’ άλλες με γριές ή άρρωστους αγκαλιασμένες, περιμαζεύτηκαν με τον χτηνώδη αυτόν τρόπο, στην πλατεία σαν πρόβατα για τη σφαγή, μέσα σε ένα πανδαιμόνιο από σπαραχτικές κραυγές και θρήνους και κοπετούς. Η πρώτη φάση της απερίγραπτης τραγωδίας του Μπεϊαλάν έκλεισε, έτσι, θριαμβευτικά για τους θλιβερούς ήρωες του νεοτουρκικού εγκλήματος γενοκτονίας.

Οταν πια όλα τα γυναικόπαιδα κ’ οι γέροι μαζεύτηκαν στην πλατεία, οι τσέτες έβαλαν μπρός την δεύτερη φάση της σατανικής τους επιχείρησης. Διάταξαν να περάσουν όλοι στα δίπατα σπίτια, που βρίσκονταν στην πλατεία και τα είχαν διαλέξει για να ολοκληρώσουν τον εγκληματικό τους σκοπό. Η απροθυμία, που έδειξε το τραγικό αυτό κοπάδι των μελλοθανάτων να υπακούσει στην διαταγή, γιατί ήταν πια ολοφάνερο ότι όλους τους περίμενε ο θάνατος, εξαγρίωσε τους συμμορίτες που βιάζονταν να τελειώσουν γρήγορα την μακάβρια επιχείρηση. Και τότε, σαν λυσασμένα θεριά, ρίχτηκαν στις γυναίκες, τα μωρά και τους γέρους, και με γροθιές, με κοντακιές και κλωτσιές έχωσαν και στρίμωξαν στα δύο σπίτια τα αθώα και άκακα αυτά πλάσματα, που ο αριθμός τους πλησίαζε τις τρεις εκατοντάδες.

Κι’ όταν, έτσι, ήταν σίγουροι πως δεν έμεινε έξω κανένας, σφάλισαν τις πόρτες, ενώ ο άγριος αλαλαγμός από τα παράθυρα, οι σπαραξικάρδιες κραυγές, το απελπισμένο κλάμα κι’ οι βοερές ικεσίες για έλεος και βοήθεια, σχημάτιζαν μια άγριας τραγικότητας μουσική συναυλία, που ξέσκιζε τον ουρανό κι’ αντιβούϊζε στα γύρω βουνά και δάση…

Και τώρα δεν έμενε παρά η τρίτη και τελική φάση της πατριωτικής… επιχείρησης των θλιβερών ηρώων-συμμοριτών του Τοπάλ Οσμάν. Δεν χρειάστηκαν παρά μια αγκαλιά ξερά χόρτα και μερικά σπασμένα πέταυρα (χαρτόματα) ν’ ανάψει η φωτιά. Και σε λίγο τα δύο σπίτια, έγιναν πυροτέχνημα και ζώστηκαν, από μέσα κι’ απ’ έξω, από πύρινες γλώσσες και μαυροκόκκινο καπνό. Το τί ακολούθησε την ώρα εκείνη δεν περιγράφεται.
Οι μητέρες ξετρελλαμένες, έσφιγγαν, αλλαλάζοντας και τσιρίζοντας με όλη τη δύναμη της ψυχής τους, στην αγκαλιά τα μωρά τους, που έκλαιγαν και κράυγαζαν «μάνα, μανίτσα!». Οι κοπέλλες και οι άλλες γυναίκες με τους γέρους γονείς, τα παιδιά και τους αρρώστους, κραύγαζαν και αρπάζονταν μεταξύ τους σαν να ήθελαν να πάρουν και να δώσουν κουράγιο και βοήθεια, καθώς έπαιρναν φωτιά τα μαλλιά και τα ρούχα τους κι’ άρχισαν να γλύφουν το κορμί οι φλόγες. Κραυγές, που ξέσκιζαν το λαρύγγι και τ’ αυτιά, φωνές μανιακές και κλάμματα βροντερά, άγρια ουρλιαχτά ανθρώπων, που έχασαν από τρόμο και πόνο τα μυαλά τους, χτυπήματα στα στήθη, στον πυρακτωμένο αέρα και στους τοίχους – χαλασμός κόσμου, ένα ζωντανό κομμάτι από την κόλαση στη γη! Αυτή την εφιαλτική εικόνα παρίσταναν, τα πρώτα λεπτά, τα δύο σπίτια που τα είχαν αγκαλιάσει οι φλόγες.

Μερικές γυναίκες και κοπέλλες στον πόνο, την φρίκη και την απελπισία τους, δοκίμασαν να ριχτούν από τα παράθυρα, προτιμώντας να σκοτωθούν πέφτοντας κάτω ή με σφαίρες από όπλο, παρά να υποστούν τον φριχτό θάνατο στην φωτιά. Οι τσέτες που απολάμβαναν με κέφι και χαχανητά το μακάβριο θέαμα, έκαναν το χατήρι τους – πυροβόλησαν και τις σκότωσαν.

Δεν κράτησε πολλά λεπτά, αυτή η σπαραξικάρδια οχλοβοή, από τους αλαλαγμούς, τις άγριες κραυγές, τα τσουχτερά ξεφωνητά και το ξέφρενο κλάμα. Στην αρχή ο τόνος της οχλοβοής ανέβηκε ψηλά, ως που μπορούν να φτάνουν κραυγές, ξεφωνητά και ξελαρυγγίσματα από τρεις περίπου εκατοντάδες ανθρώπινα στόματα. Γρήγορα όμως ο τόνος άρχισε να πέφτει, ως που μονομιάς κόπηκαν κι’ έσβησαν οι φωνές και το κλάμα. Κι’ ακούγονταν μονο τα ξύλα, που έτριζαν από τη φωτιά και οι καμμένοι τοίχοι και τα δοκάρια, που έπεφταν με πάταγο πάνω στα κορμιά, που κείτονταν τώρα σωροί κάρβουνα και στάχτη κάτω στο δάπεδο, στα δύο στοιχειωμένα σπίτια το Μπεϊαλάν».

Μαρτυρίες Σοβιετικών

Οι σοβιετικοί υπήρξαν οι βασικοί σύμμαχοι του κεμαλικού εθνικισμού τα πρώτα χρόνια της εμφάνισής του. Πιθανότατα, οι μπολσεβίκοι να αντάλλαξαν με τον τρόπο αυτό την υποστήριξη του παντουρκιστικού κινήματος που δρούσε στη Ρωσία στην Οκτωβριανή τους Επανάσταση.
Οι σοβιετικοί λοιπόν προμήθευσαν τους κεμαλικούς με όπλα, χρήματα, στρατιωτικούς συμβούλους. Η τουρκική αντεπίθεση στο μικρασιατικό μέτωπο κατά τωνελληνικών στρατευμάτων το 1921, οργανώθηκε από τον Μ. Φρούνζε, στρατιωτικό απεσταλμένο των σοβιετικών. Κατά συνέπεια, οι μαρτυρία των αποσταλμένων αυτών έχει ιδιαίτερη αποδεικτική σημασία.

O Φρούνζε, έδωσε μια από τις ελάχιστες μαρτυρίες για τους ηττημένους αντάρτες: «Συναντήσαμε μια μικρή ομάδα από 60-70 Έλληνες, οι οποίοι μόλις είχαν καταθέσει τα όπλα. Όλοι τους είχαν εξαντληθεί στο έπακρο… Άλλοι έμοιαζαν κυριολεκτικά με σκελετούς. Αντί για ρούχα κρέμονταν από τους ώμους τους κάτι απίθανα κουρέλια. Στο κέντρο της ομάδας βρίσκονταν ένας ψηλός κι’ αδύνατος παπάς, φορώντας το καλυμαύχι του… Φυσούσε κρύος αέρας και όλη η ομάδα κάτω από τα σπρωξίματα των συνοδών-στρατιωτών, κατευθυνόταν με πηδηματάκια προς τη Χάβζα. Μερικοί όταν μας αντίκρυσαν, άρχισαν να κλαίνε δυνατά ή μάλλον να ουρλιάζουν, μια και ο ήχος που ξέφευγε από τα στήθη τους, έμοιαζε περισσότερο με ουρλιαχτό κυνηγημένου ζώου». Ο Φρούνζε περιέγραψε και άλλο ένα περιστατικό. Οταν περνούσαν δίπλα από μια ομάδα αιχμάλωτων Ελλήνων στη Μερζιφούντα, ένας από τους αιχμαλώτους φώναξε στη σοβιετική αντιπροσωπεία ότι ήταν και αυτοί ένοχοι γιατί ενίσχυαν τον Κεμάλ και τους Τούρκους.

Το συναίσθημα αυτό των ανταρτών του δυτικού Πόντου ήταν εξαιρετικά έντονο. Ο οπλαρχηγός Κισά Μπατζάκ (Κοντοπόδης) διακύρησσε: «… oι Ρώσοι κομμουνιστές δώσανε όπλα στον Κεμάλ για να χτυπήσει εμάς, του έδωσαν υποστήριξη, απελευθέρωσαν όλους τους Τούρκους στρατιώτες που είχαν συλλάβει αιχμαλώτους όταν μπήκαν στην Τραπεζούντα». Υποστήριζε ότι οι κομμουνιστές κατέδιδαν τις προσπάθειες προμήθειας οπλισμού των ανταρτών από τη Ρωσία και παρέδιδαν Πόντιους στους Τούρκους.

Ο Φρούνζε έγραφε τα εξής για την πολιτική του Τοπάλ Οσμάν: «…όλη αυτή η πλούσια και πυκνοκατοικημένη περιοχή της Τουρκίας, ερημώθηκε σε απίστευτο βαθμό. Απ’ όλο τον ελληνικό πληθυσμό των περιοχών της Σαμψούντας, της Σινώπης και της Αμάσειας απόμειναν μόνο μερικές ανταρτοομάδες που περιπλανιόντουσαν στα βουνά. Εκείνος που έγινε περισσότερο γνωστός για τις θηριωδίες του ήταν ο αρχηγός των Λαζών Οσμάν Αγάς, ο οποίος πέρασε δια πυρός και σιδήρου με την άγρια ορδή του όλη την περιοχή.»

Ο Αράλοβ, σοβιετικός πρέσβης στην Άγκυρα, ενημερώθηκε στη Σαμψούντα από τον αρχιστράτηγο Φρούνζε. Ο Φρούνζε του είπε ότι είχε δει πλήθος Έλληνες που είχαν σφαγιαστεί, «βάρβαρα σκοτωμένους Έλληνες -γέρους, παιδιά, γυναίκες». Προειδοποίησε επίσης τον Αράλοβ για το τι επρόκειτο να συναντήσει πτώματα σφαγιασμένων Ελλήνων τους οποίους είχαν απαγάγει από τα σπίτια τους και είχαν σκοτώσει πάνω στους δρόμους.

Για το θέμα αυτό ο Αράλοβ είχε ιδιαίτερη συνομιλία με τον Κεμάλ. Αναφέρει ο ίδιος: «Του είπα (του Κεμάλ) για τις φρικτές σφαγές των Ελλήνων που είχε δει ο Φρούντζε και αργότερα εγώ ο ίδιος. Εχοντας υπ’ όψη μου τη συμβουλή του Λένιν να μην θίξω την τουρκική εθνική φιλοτιμία, πρόσεχα πολύ τις λέξεις μου…» Ο Κεμάλ απάντησε ως εξής στις «επισημάνσεις» του Φρούνζε: «Ξέρω αυτές τις βαρβαρότητες. Είμαι κατά της βαρβαρότητας. Εχω δώσει διαταγές να μεταχειρίζονται τους Έλληνες αιχμαλώτους με καλό τρόπο… Πρέπει να καταλάβετε τον λαό μας. Είναι εξαγριωμένοι. Ποιοί πρέπει να κατηγορηθούν για αυτό; Εκείνοι που θέλουν να ιδρύσουν ένα «Ποντιακό κράτος» στην Τουρκία…»

Ο Φρούνζε στο βιβλίο του «Αναμνήσεις από την Τουρκία» γράφει: «Από τους 200.000 Έλληνες που ζούσανε στη Σαμψούντα, τη Σινώπη και την Αμάσεια έμειναν λίγοι μόνο αντάρτες που τριγυρίζουν στα βουνά. Το σύνολο σχεδόν των ηλικιωμένων, των γυναικών και των παιδιών εξορίστηκαν σε άλλες περιοχές με πολύ άχημες συνθήκες. Πληροφορήθηκα ότι οι Τσέτες του Οσμάν Αγά (σ.τ.σ. Τοπάλ Οσμάν) έσπειραν τον πανικό στην πόλη Χάβζα. Έκαψαν, βασάνισαν και σκότωσαν όλους τους Έλληνες και Αρμένιους που βρήκαν μπροστά τους. γκρέμισαν όλες τις γέφυρες. Παντού υπήρχαν σημάδια γκρεμίσματος. Η διαδρομή από την πόλη Καβάκ προς το πέρασμα Χατζηλάρ θα μείνει για πάντα στη μνήμη μου όσο θα ζω. Σε απόσταση 30 χιλιομέτρων συναντούσαμε μόνο πτώματα. Μόνο εγώ μέτρησα 58. Σ’ ένα σημείο συναντήσαμε το πτώμα μιας ωταίας κοπέλλας. Της είχανε κόψει το κεφάλι και το τοποθέτησαν κοντά στο χέρι της. Σε κάποιο άλλο σημείο υπήρχε το πτώμα ενός άλλου ωραίου κοριτσιού, 7-8 χρονών, με ξανθά μαλιά και γυμνά πόδια. Φορούσε μόνο ένα παλιό πουκάμισο. Απ’ ότι καταλάβαμε, το κοριτσάκι καθώς έκλαιγε, έχωσε το πρόσωπό του στο χώμα, δολοφονημένο από το κάρφωμα της λόγχης του φαντάρου.»

Οι Τούρκοι αρνούνται σήμερα τη σφαγή του 1922 – τη σφαγή των Ελλήνων. Κι όταν βρίσκονται αντιμέτωποι με αδιάσειστα ντοκουμέντα, τα αποδίδουν στις αναπόφευκτες ακρότητες του πολέμου. Η αλήθεια είναι πολύ διαφορετική.
Η γενοκτονία των Χριστιανών ήταν ένα καλά μελετημένο σχέδιο εξόντωσης όλων των μεινοτήτων της άλλοτε κραταιάς Αυτοκρατορίας. Ένα σχέδιο που άρχισε να εφαρμόζεται από το 1914, με τον πρώτο διωγμό. Και ολοκληρώθηκε μετά την καταστροφή του 1922.

  • ΝΑΚΗΣ ΧΡΗΣΤΙΔΗΣ

    Ηθελα να’ξερα το βιντεο με τον ΟΣΦΠ πως συναδει με την Γενοκτονια των προγονων μου;

    • brοukios

      ΧΑΧΑΧΑΧΑΧ
      ΕΛΑ ΝΤΕ

  • Θεσσαλονικιός

    Έχω την πεποίθηση ότι πρέπει να μπεί στα κύρια θέματα !!!
    Εθνικό θέμα είναι και όχι κοινωνικό …

  • Θεσσαλονικιός

    Παρακαλείτε η σύνταξη να βγάλει το άσχετο βίντεο και να μεταφέρει το θέμα στα κύρια!!!
    Το Πενταπόστασμα ακούει;;

  • brοukios

    ΠΑΙΔΙΑ. Ο ΣΑΛΟΝΙΚΙΟΣ ΕΧΕΙ ΔΙΚΙΟ. ΓΙΑ ΚΑΘΑΡΑ ΗΘΙΚΟΥΣ ΛΟΓΟΥΣ ΠΡΕΠΕΙ ΤΟ ΘΕΜΑ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΜΟΝΙΜΩΣ ΣΤΑ ΚΥΡΙΑ ΣΗΜΕΡΑ

  • ΝΑΚΗΣ ΧΡΗΣΤΙΔΗΣ

    Διαβασα ολο το αρθρο /κειμενο αλλα πουθενα δεν αναφερει τις θηριωδιες των Κουρδων υποτιθεται για να γινουν καλοι εμπρος στα ματια του Κεμαλ. Αλλα Θεια Δικη ακομη δεν εχουν κρατος .

  • ΕΥ ΑΓΓΕΛΙΑ

    Το άρθρο πρέπει να είναι μονίμως στα κύρια θέματα, για σήμερα!

  • ΕΥ ΑΓΓΕΛΙΑ
  • ΕΥ ΑΓΓΕΛΙΑ
  • ΕΥ ΑΓΓΕΛΙΑ
  • ΑΝΤΙΝΟΟΣ

    «…τώρα όμως,θά μιλήσουν τά αίματα τών πατέρων μας…»
    γ.Ιωσήφ Βατοπεδινός.

  • ΝΑΚΗΣ ΧΡΗΣΤΙΔΗΣ

    δεν εισακούστηκαν από τον Ελευθέριο Βενιζέλο, ο οποίος θεωρούσε ότι ο Πόντος ήταν πολύ απομακρυσμένος από τις υπόλοιπες ελληνικές ΒΡΕ ΠΑΙΔΙΑ ΜΗΠΩΣ ΜΑς ΘΥΜΙΖΕΙ ΚΑΤΙ ΑΥΤΟ; τ

    • ΝΑΚΗΣ ΧΡΗΣΤΙΔΗΣ

      Το πολυ μακρια!!!! Ολοι οι μασωνοι εχουν φρασεις κλισε.

    • Θεσσαλονικιός

      Το «Η Κύπρος κείται μακράν» της εθνοσωτηρίου ΝΔ ;;

      • ΝΑΚΗΣ ΧΡΗΣΤΙΔΗΣ

        Κορρεκτ!!!

    • ΕΥ ΑΓΓΕΛΙΑ

      Από τους χειρότερους εθνοκτόνους πολιτικούς ήταν ο Βενιζέλος…

      • ΝΑΚΗΣ ΧΡΗΣΤΙΔΗΣ

        Συμφωνουμε απολυτως χαρα μου. Και να σκεφθεις οτι καποτε τον ειχα για μεγαλο πολιτικο. Βεβαια οταν τα αναμοχλευσα καλα τα της ιστοριας απεφανθην οριστικως και αμετακλητως οτι μετα τον Καποδιστρια ολοι ηταν μασωνοι/ποδιτσες ,φερεφωνα ,εθελοδουλοι.

        • Aναξ

          Oλοι κρινονται εκ του αποτελεσματος.

          Τα δικα μου συμπερασματα ξεκινουν απο διαφοερτικη αφετηρια.
          Οταν δεν εχεις μονος σου τις δυναμεις, το οποιο σημαινει οικονομικη δυνατοτητα, και στρατιωτικων υλικων παραγωγη για εναν πολεμο, οταν σε καποιο σημειο οι ‘συμμαχοι σου’ σε αδειασουν δεν θα εχεις πιθανοτητες επιτυχιας.

          Στον πολεμο αυτο ειχαμε πολλα πλεονεκτηματα που δεν τα χρησιμοποιησαμε. Στην Κιο οταν αποβιβασθηκε Ελληνικος στρατος, πληθος μουσουλμανων Τουρκων ηταν στην ακτη και τον επευφημουσαν.
          Τι καναμε για να ανταποκριθουμε σε αυτην την ευκαιρεια ; Σχεδον τιποτα. Ο λογος που το εκαναν, ηταν οτι αυτοι ηταν υπερ του σουλτανου, και κατα του Κεμαλ, και εβλεπαν την παρουσια του Ελληνικου στρατου σαν αποκατασταση της εξουσιας του σουλτανου.
          Καποτε πρεπει να μαθουμε να διαχειριζομαστε οχι μονο τι θελουμε εμεις αλλα και τι θελουν και οι αλλοι, για να κερδισεις ενα πολεμο. Μονο η ηρωικοτητα στις μαχες δεν φθανει, διοτι καποτε θα ελθει η κοπωση, ανεξαρτητα ποιον πολιτικο εχεις, και αν εκανε λαθος επιλογες που εστειλε το στρατευμα στη ΜΑσια.
          Μη ξεχναμε οτι οι Τουρκοι ειχαν κανει ηδη μια γεννοκτονια στους Μικρασιατες Ελληνες (και Αρμενιους και αλλες μειονοτητες) ηδη απο το 1914, οποτε ηταν δυσκολο να μην αποφασισθει η προωθηση του Ελληνικου στρατου, ασχετα αν στρατηγικα ηταν λαθος. Ηταν προτιμοτερο η ενωση με τη Β. ΗΠΕΙΡΟ και την Κυπρο την οποια αρχικα ειχαν υποσχεθει οι Βρετανοι.

          • ΝΑΚΗΣ ΧΡΗΣΤΙΔΗΣ

            Φιλε μου θετικη για τον κοπο στον οποιον υπεβληθης ομως διαφωνουμε καθετα και οριζοντιως . Οταν λες λαθη εγω λεω εκτελεσεις εντολων καταλαβες ,λοιπον που εγκειται η διαφωνια μας. Εγω δεν δεχομαι οταν εισαι πολιτικος ταγος τετοιων υποτιθεται διαστασεων. Συμπερασμα =ολοι ειναι μασωνοι οπως ο Μπεν Σαλομ εν προκειμενω.

          • Aναξ

            θεωρειτε προαποφασισμενη την απωλεια ως αποτελεσμα εντολων, και εχει πολιτικη βαση αυτο που αναφερετε, και ιστορικο υποβαθρο.

            Αλλα αυθαιρετα εγω, θεωρω οτι θα μπορουσε ομως και να αλλαξει, οχι για λογους αγαπης προς εμας, αλλα συμφεροντος απο αυτους που δινουν τις εντολες, αν ειχαμε ολοι περισσοτερο συνειδητοποιησει πως μπορουσαμε να εκμεταλευτουμε τις συνθηκες.
            Με μια προταση, οι αποφασεις ευννοουν οταν υπαρχει κοινο συμφερων.
            ΠΧ ας περναμε Β Ηπειρο και Κυπρο, και ας ανλμβανε η Βρετανια τη Μασια μαζι με τη Γαλλια, και ας φροντιζαμε να δοθουν εδαφη στην Παλιστινη στους Εβραιους της Θεσαλονικης, τοτε.
            Η οτιδηποτε συνφεροτερο. αλλα επειδη μπορειτε να ισχυριστειτε, οτι μπορει ακομη και η αντιβενιζελικη ομαδα να μην προχωρουσε σε αυτες τις κινησεις, ανεφερα, στο οταν μας προσεγγισαν οι οπαδοι του τοτε σουλτανου, ο Ελληνικος στρατος θα μπορουσε ο ιδιος να παρει πρωτοβουλια προσσεγγισης, και οχι να περιμενει τι θα του λεει η πολιτικη ηγεσια.
            Μονο αποσπασματικα κινηθηκαν καποιοι αξιωματικοι απο το στρατευμα, ενω σε αλλες περιπτωσεις κατηγορηθηκε ο στρατος για λεηλασιες.

            Με λιγα λογια, δεν περιμενω, τους πολιτικους να μου λυσουν ολα τα θεματα, προσεγγιζω ο ιδιος τους αλλους (ως ατομο και ως φορεας) και κτιζω γεφυρες, οι οποιες ομως στηριζονται στην αληθεια, στην ιστορια και στην πραγματικοτητα (και στο εθνικο συμφερων, οπως νοειται απο την συντριπτικη πλειοωηφεια των Ελληνων).
            Αυτη ειναι η δικη μου θεση, η οποια δεν διαφωνει με την θεση οτι οι ηγεσιες μας ελεγχονται, ειναι μασωνοι και πως θελουν ξεριζωμα, το οποιο ατομικα μονος δεν μπορω μονος να το αναλαβω(πλην των ιστορικων και αλλων αναφορων που κανω εδω η αλλου).

            ——————————————————

          • ΝΑΚΗΣ ΧΡΗΣΤΙΔΗΣ

            Λοιπον με συγκινεις κατα καποιον τροπον διοτι με θυμιζεις τον νεανικον μου ρομαντισμον και αυθορμητισμον μου . Βεβαια απο το ’89 που τους καταλαβα οτι ολοι ειναι μασωνοι και εντολοδοχοι των ερπετοσιωνιστων της FED ,απο τοτε προσγειωθηκα ανωμαλως και βλεπω τα πραγματα πολυ καθαρα. Θα μπορουσα να σε αναπτυξω πολλους λογους που εκφραζουν την σαθροτητα των Εβραιων πολιτικων μας.Αλλα νομιζω τα πλειστα εξ αυτων ειναι γνωστα τοις πασι.

      • ΚΑΛΗ ΠΑΤΡΙΔΑ

        Όταν , στη σχολή αρχικά και κατόπιν στις παρέες μου τον περνούσα γενεές 14 , με χαρακτήριζαν όλοι ανθέλληνα. Δυστυχώς η ιστορία μας έχει πολλά θολά σημεία και οι κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ φρόντισαν να τα κάνουν ακόμη πιο θολά.

    • Η Κύπρος κείται μακράν…

  • ΕΥ ΑΓΓΕΛΙΑ

    «Εμείς όταν ξεκινήσαμε από την πατρίδα για να φύγουμε για την Ελλάδα, τίποτα πολύ τα έχασα, τίποτα δεν σκέφτηκα να πάρω. Την εικόνα είπα ας πάρω και τα άγια λείψανα να μας προστατεύουνε στους δρόμους. Και με εκείνα ήρθαμε εδώ στην Ελλάδα. Και το τι τραβήξαμε, τις ταλαιπωρίες, τις φτώχιες, τα βάσανα, ο Θεός μόνο τα ξέρει…».

  • ΚΑΛΗ ΠΑΤΡΙΔΑ

    Όλη αυτή η θηριωδία δεν αποτελεί δεδικασμένο (άστοχος ο όρος αλλά δεν μου έρχεται άλλος) για την ανταπόδοση στους θύτες όταν θα έρθει η άγια ώρα ; Ποιος π@ύστης τούρκος ή δυτικός θα μπορεί τότε να κατηγορήσει τους Έλληνες ότι προέβησαν σε θηριωδίες όταν οι ίδιοι ενέταξαν τα δικά τους στις ακρότητες του πολέμου ; Έτσι κι αλλιώς τα γουρούνια που πιστεύουν σ’ αυτή την ελεεινή θρησκεία αποδέχονται ότι η σφαγή των απίστων είναι θρησκευτική τους υποχρέωση. Ας πληρωθούν με το δικό τους νόμισμα.

  • Θεσσαλονικιός

    Φηφίστε τους ανθέλληνες προδότες !!!!

    • ΚΑΛΗ ΠΑΤΡΙΔΑ

      Αν προσπαθεί έτσι να τα μπαλώσει ο Νικολάκης , μάλλον μλακία έκανε γιατί τα δύο εγκλήματα ελάχιστα διαφέρουν μεταξύ τους. Η εθνοκάθαρση διώκεται ως έγκλημα πολέμου οπότε νομικίστικη είναι η διαφορά που ουσιαστικά δεν μειώνει ούτε απαλύνει τη βία που ασκήθηκε. Γιατί αυτό είναι ακριβώς το χαρακτηριστικό της εθνοκάθαρσης. Ο βίαιος και αιματηρός εκτοπισμός ολόκληρης εθνοτικής ομάδας. Ακούγεται απαλότερο από την γενοκτονία ;

      • Aναξ

        Εκτισε ολο το πολιτικο συστημα την εξωτερικη πολιτικη, στην ‘εξημερωση του θηριου’, και σε αυτην την πολιτικη στηριζονται οι ηληθιοτητες της μετατροπης της γενοκτονιας σε κατι αλλο, της συγκεντρωσης των Ελληνων στην προκυμαια της Σμυρνης λες και πηγαιναν εκδρομη κλπ

        Το μεγαλο παραμυθι που λενε οι Τουρκοι, και το οποιο επαναλμβανουν και οι εδω ακολουθουντες της θεωριας της ‘εξημερωσης του θηριου’, ειναι οτι εισβαλαμε σε Τουρκικη γη! νομικα τοτε η Μ Ασια ηταν οθομανικη, ασχετα το οτι ειμαστε εξ αρχαιοτατων χρονων ιδιοκτητες και συνεχιστες του ντοπιου πολιτισμου, ενω οι Τουρκοι εισβολης και φορεις ενος κεντρασιατικου ‘πολιτισμου’ , γλωσσας, αλλα και μις αραβικης κοσμοθεωριας. Και οθομανικη σημαινει οτι ανηκει σε μια οικογενεια και σε ενα συστημα εξουσιας, το οποιο μας ειχε κυρηξει τον πολεμο το 1912. Αρα οταν κανουμε εμεις εισβολη ως εθνος, πηγαινουμε σε γη η οποια και ελληνικη πολιτισμικα ειχε στοιχεια (και καποια απο αυτα διατηρουνται και απο τους Τουρκους ως ‘Τουρκικα’, πχ μαγειρικη, μουσικη, χοροι, καποιες ονομασιες κλπ) εναντια σε μια αυτοκρατορια η οποια δεν αντιπροσωπευε καποιο εθνος, αλλα ενα συστημα εξουσιας. Το οτι ο Κεμαλ, για τις δικες του αρχηγικες επιδιωξεις χρησιμοποιησε τον εθνικισμο ως εργαλειο εισαγωμενο απο τη δυση (ηδη απο το 1812 αρχισε να εμφανιζεται πολιτικα η εισαγωγη του σε καποιους κυκλους), για να δημιουργησει το »Τουρκικο εθνος», δεν ηταν ακομη εδραιωμενο, αλλα υπο αιρεση, σουλτανος ακομη υπηρχε.
        Τουρκικη γη δεν υπηρχε, οπως επαναλμβανουν διαφορα φερεφωνα, εδω, αυτος ο μυθος περι τουρκικης γης ειναι ο ιστορικος μυθος τον οποιο διδασκονται οι Τουρκοι σημερα, δηλ. οτι οι Ελληνες ηταν αδικοι εισβολεις που ηρθαν να κλεψουν τη γη τους.

        Και αυτη τη βλακεια την εχουν αποδεχθει αυτοι ολοι που ακολουθουν την αποτυχημενη θεωρια της ‘εξημερωσης του θηριου’, το οποιο κατεστρεψε τους Ελληνες της Πολης το 1954 (και το 64), εισεβαλε στην Κυπρο το 74, ειχαμε τα Ιμια το 1996, και μας διεκδικει τα νησια σημερα, και τη Θρακη .

        ————————————————

    • PatmosI

      Αυτό το δίποδο μολϋνει με την ύπαρξη του….

  • Θεσσαλονικιός

    Πόντιοι ακούστε και ξυπνήστε από τον λήθαργο !!!!

  • τριβέλι Ρόη (Πάνου)
  • BLAC PIT

    ΜΙΑ ΖΩΗ ΑΡΠΑΓΕΣ!!!…ΔΟΛΟΦΟΝΟΙ!!!…ΚΑΙ ΙΣΛΑΜΟΖΩΑ!!!….ΗΤΑΝ ΒΑΡΒΑΡΟΙ!!!…ΚΑΙ ΣΤΙΣ ΣΤΕΠΕΣ ΤΗΣ ΜΟΝΓΚΟΛΙΑΣ!!!…,ΤΗΝ ΦΥΣΙΚΗ ΤΟΥΣ ΠΑΤΡΙΔΑ!!!…ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΥΠΟΔΟΥΛΟΜΕΝΗ ΤΗΝ ΜΙΚΡΑ ΑΣΙΑ!!!…

  • konstantinos

    ΟΛΟΣ Ο ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ ΕΚΔΙΩΧΘΗΚΕ, ΚΑΤΑΔΙΩΧΘΗΚΕ, ΒΙΑΣΤΗΚΕ, ΒΑΣΑΝΙΣΤΗΚΕ ΚΑΙ ΘΑΝΑΤΩΘΗΚΕ, ΜΑΖΙ ΜΕ ΤΟΝ ΠΟΝΤΙΑΚΟ !
    Η ΣΜΥΡΝΗ (ΜΑΝΑ ΚΑΙΓΕΤΑΙ), Η ΚΑΠΠΑΔΟΚΙΑ ΚΑΙ ΠΑΕΙ ΛΕΓΟΝΤΑΣ !
    Η ΝΕΑ ΙΩΝΙΑ, Η ΝΕΑ ΦΙΛΑΔΕΛΦΕΙΑ, Η ΝΕΑ ΣΜΥΡΝΗ, Η ΝΕΑ ΠΡΟΠΟΝΤΙΔΑ, ΣΑΣ ΛΕΝΕ ΚΑΤΙ ;