Πολιτική

Βροχή οι κατασχέσεις στη... μαρίδα

ΑΝΤΡΙΑΝΑ ΒΑΣΙΛΑ

Σαν καταιγίδα πέφτουν τα κατασχετήρια από την εφορία σε τραπεζικούς λογαριασμούς φορολογουμένων στην προσπάθειά της να μαζέψει έσο­δα έστω και με το ζόρι!

Ήδη τα κατασχετήρια έχουν ξεπεράσει τα 151.000 σε απόλυτο αριθμό από την αρχή του καλοκαιριού, ενώ το τελευταίο εξάμηνο η εφαρμογή των μέτρων αναγκαστικής εκτέλεσης έχει προ­χωρήσει σε 755.806 φορολογουμένους ή αλ­λιώς στο 50,55% των οφειλετών με ληξιπρόθε­σμα χρέη, σύμφωνα με τα στοιχεία που προκύ­πτουν από τις επίσημες ανακοινώσεις της ΓΓΔΕ.

Έτσι λοιπόν στο ζόρικο τοπίο των κατασχέσε­ων έρχονται να προστεθούν τα στοιχεία τα οποία ενσωματώνονται στην επιστολή της ΕΣΕΕ προς το υπουργείο Οικονομικών με βασικό αίτημα την επαναφορά ρύθμισης οφειλών σε πολλές δόσεις.

Η Εθνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου αποκαλύπτει ότι η αύξηση των κατασχέσεων κα­τά 30%, σε σχέση με πέρυσι, δεν παράγει ευθέ­ως ανάλογα εισπρακτικά αποτελέσματα, καθώς το μέσο ποσό που κατασχέθηκε από 151.000 τραπεζι κούς λογαριασμούς είναι της τάξεως των 530 ευρώ (πού να βρεθούν σε τέτοιους καιρούς και περισσότερα), ενώ το συνολικό ποσό που α­πέδωσε το άπλωμα του χεριού της εφορίας στο τραπεζικό πορτοφόλι των φορολογουμένων έ- φτασε τα 80 εκατ. ευρώ.

Μπροστά στον ωκεανό των 92 δισ. ευρώ ληξι­πρόθεσμων οφειλών ιδιωτών προς το Δημόσιο, δεν χρειάζεται βαθιά ανάλυση για να καταλάβει κάποιος ότι πρόκειται για... σταγόνες.

Ιδιαίτερα ενδιαφέρον είναι και το στοιχείο το οποίο επικαλείται η ΕΣΕΕ, σύμφωνα με το οποίο το 97% των κατασχέσεων αφορά ποσά κάτω των 3.000 ευρώ, γεγονός το οποίο συνδέεται ευθέ­ως με δύο εξελίξεις: αφενός η συντριπτική πλειο­νότητα των φορολογουμένων με ληξιπρόθεσμα χρέη έχει οφειλές έως 5.000 ευρώ, αφετέρου η συντριπτική πλειονότητα των καταθετών συνε­χίζει να έχει στην τράπεζα λιγότερα από 5.000 ευρώ. Σημεία των καιρών.

Με αφορμή αυτά τα στοιχεία η ΕΣΕΕ επαναφέ­ρει το αίτημα για καθιέρωση νέας ρύθμισης λη­ξιπρόθεσμων οφειλών και ειδικού ακατάσχετου λογαριασμού για τις επιχειρήσεις, προκειμένου να δοθεί η δυνατότητα στους μικρομεσαίους να επιβιώσουν τακτοποιώντας παράλληλα τις υπο­χρεώσεις τους έναντι του κράτους.

Ακατάσχετος λογαριασμός

Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία της ΓΓΔΕ για το πρώτο εξάμηνο, στο τέλος Ιου­νίου ανοιχτούς λογαριασμούς με την εφορία εί­χαν 4.003.372 φορολογούμενοι. Από αυτούς οι αρμόδιες υπηρεσίες μπορούν να επιβάλουν μέ­τρα αναγκαστικής είσπραξης σε 1.492.088, δε­δομένου ότι ένα μεγάλο πλήθος οφειλετών μπορεί να μην έχει περιουσιακά στοιχεία ή οι κατα­θέσεις του να προστατεύονται από ακατάσχετο λογαριασμό (φυσικών προσώπων) ή ακόμα να πρόκειται για πτωχευμένους ή αποβιώσαντες ο­φειλέτες.

Με λίγα λόγια, όσοι πολίτες χρωστούν στο Δη­μόσιο μεγάλα ποσά κινδυνεύουν πλέον να βρε­θούν αντιμέτωποι ακόμη και με κατασχέσεις της πρώτης κατοικίας, καθώς αυτή δεν προστατεύ­εται έναντι των μέτρων αναγκαστικής εκτέλεσης που μπορεί να επιβάλει το Δημόσιο.

Μόνο «όπλο» για τους οφειλέτες είναι να δη­λώσουν έναν τραπεζικό λογαριασμό ως ακατά­σχετο στο taxisnet για να προστατεύσουν ποσά μέχρι 1.250 ευρώ μηνιαίως.

Για να δηλώσετε τον ακατάσχετο λογαριασμό, πρέπει να μεταβείτε στην ειδική εφαρμογή του taxisnet στη διεύθυνση https://www1.gsis.gr/webtax/accountdecl/year2014/accountdecl/index.jsp. Για να εισέλθετε χρησιμοποιήστε τους κωδικούς του λογαριασμού σας στο taxisnet.

Τα βήματα που πρέπει να ακολουθήσει κά­ποιος για να ολοκληρώσει τη διαδικασία δήλω­σης του ακατάσχετου λογαριασμού είναι τα ε­ξής:

1. Να εισέλθει στην ηλεκτρονική υπηρεσία του taxisnet από την αρχική σελίδα www.gsis.gr και να επιλέξει «Δήλωση Ακατάσχετου Λογαριασμού» στην κατηγορία «Υπηρεσίες προς πολίτες».

2. Να υποβάλει ηλεκτρονικά αίτηση - υπεύ­θυνη δήλωση και να δηλώσει τον αριθμό του τραπεζικού λογαριασμού (σε μορφή ΙΒΑΝ). Από τη στιγμή που θα δηλωθεί το ΙΒΑΝ, πρέπει να εκτυπωθεί η αίτηση και να προσκομιστεί στην τράπεζα.

Η ισχύς του εντύπου προστασίας έναντι των κατασχέσεων στον τραπεζικό λογαριασμό που θα δηλωθεί αρχίζει από την επομένη της προ­σκόμισης του αποδεικτικού στην τράπεζα.

Μετά την υποβολή της αίτησης από τον φο­ρολογούμενο, ακολουθούν τρία στάδια έως ό- του ενεργοποιηθεί το μέτρο του ακατάσχετου ορίου των 1.250 ευρώ:

Η Διεύθυνση Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης (ΔΗΛΕΔ) στέλνει αυθημερόν στις τράπεζες τα στοιχεία των ηλεκτρονικών αιτήσεων.

Οι τράπεζες ελέγχουν κατά πόσο το ΑΦΜ της αίτησης ταιριάζει με το ΙΒΑΝ του τραπεζικού λο­γαριασμού που έχει δηλωθεί ως ακατάσχετος και απαντούν επίσης αυθημερόν στη ΔΗΛΕΔ για το αν εγκρίνεται ή απορρίπτεται το σχετικό αίτημα.

Ενημερώνεται ο φορολογούμενος για το αν εγκρίθηκε το αίτημά του ή όχι.

Οδηγός ρυθμίσεων - κατασχέσεων

Την ίδια ώρα η Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων έχει δημιουργήσει έναν οδηγό με απα­ντήσεις στα βασικά ερωτήματα των φορολογου­μένων σχετικά με τις δυνατότητες που έχουν για να ρυθμίσουν τις οφειλές τους αλλά και το κα­θεστώς που ισχύει για τις κατασχέσεις και τους πλειστηριασμούς:

1. Με ποιες νομοθετικές ρυθμίσεις δύναται να ρυθμιστούν τα βεβαιωμένα χρέη στο Δημόσιο;

α. Με τη ρύθμιση του άρθρου 43 του Ν. 4174/2013 ρυθμίζονται οι βεβαιωμένες οφειλές σε πρόγραμμα ρύθμισης που δεν υπερβαίνει το ένα και κατ' εξαίρεση τα δύο έτη. Δηλαδή μπο­ρούν να ρυθμιστούν σε 12 ή σε 24 δόσεις.

β. Με τη ρύθμιση της υποπαραγράφου Α2 της παρ. Α' του άρθρου πρώτου του Ν. 4152/2013 ρυθμίζονται οι βεβαιωμένες στις ΔΟΥ και στα τελωνεία οφειλές οι οποίες έχουν καταστεί ληξι­πρόθεσμες στο σύνολό τους ή τουλάχιστον μία δόση αυτών.

γ. Με τη ρύθμιση της υποπαραγράφου Α1 της παρ. Α' του άρθρου πρώτου του Ν. 4152/2013 ρυθμίζονται σε ισόποσες μηνιαίες δόσεις που δύνανται να καταβάλλονται έως και την 30.6.2017 οι βεβαιωμένες έως τις 31.12.2012 στις ΔΟΥ και στα τελωνεία οφειλές.

2. Σε περίπτωση απώλειας της ρύθμισης μπορεί να ενταχθεί κάποιος εκ νέου;

α. Ναι, για την περίπτωση της ρύθμισης του άρθρου 51 του Ν. 4305/2014, εφόσον η απώ­λεια οφείλεται σε λόγους ανωτέρας βίας, ο οφει­λέτης μπορεί εντός 2 μηνών από την απώλειά της να υποβάλει άπαξ αίτηση επανένταξής του στη ρύθμιση μαζί με τα στοιχεία που θεμελιώ­νουν τη συνδρομή των λόγων ανωτέρας βίας.

β. Όχι, εάν απολεσθούν οι ρυθμίσεις του άρ­θρου 43 του Ν. 4174/2013 και των υποπαραγράφων Α1 & Α2 της παραγράφου Α' του άρθρου πρώτου του Ν. 4152/2013, δεν μπορεί να υπαχθεί κάποιος εκ νέου σε ρύθμιση με τις ίδιες δια­τάξεις και για τις ίδιες οφειλές.

3. Πού υποβάλλεται η αίτηση για υπαγωγή σε πρόγραμμα ρύθμισης;

Η αίτηση υποβάλλεται, εφόσον αυτό υποστη­ρίζεται, ηλεκτρονικά σε εφαρμογή στη διεύθυν­ση του Διαδικτύου www.gsis.gr του υπουργεί­ου Οικονομικών.

4. Ποια μέτρα εκτέλεσης λαμβάνονται για το μη ρυθμισμένο χρέος;

α. Κατάσχεση κινητών, είτε στα χέρια του ο­φειλέτη, είτε κινητών και απαιτήσεων γενικώς του οφειλέτη που βρίσκονται στα χέρια τρίτου.

β. Κατάσχεση ακινήτων.

Εκτός των ανωτέρω είναι δυνατή, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, η λήψη σε βάρος του οφειλέτη του Δημοσίου, διοικητικών, ασφαλι­στικών και δικαστικών μέτρων.

5. Ποιες είναι οι συνέπειες της κατάσχεσης ακινήτου;

Από την ημέρα επίδοσης στον οφειλέτη α­ντιγράφου της έκθεσης κατάσχεσης, αυτός στερείται του δικαιώματος ελεύθερης διάθε­σης του ακινήτου και των συστατικών στοιχεί­ων του ακινήτου ακόμη και εάν αυτά δεν περιγράφονται στην έκθεση κατάσχεσης ή, αν ήταν παρών ο οφειλέτης κατά την κατάσχεση, από τότε.

6. Η έκθεση κατάσχεσης σημαίνει και πλειστηριασμό;

Όχι.

7. Πότε υποχρεούται ο προϊστάμενος ΔΟΥ να εκδώσει πρόγραμμα πλειστηριασμού;

Εφ' όσον ο οφειλέτης δεν έχει εντάξει τις οφει­λές του σε πρόγραμμα ρύθμισης, μετά την πα­ρέλευση σαράντα ημερών και το αργότερο σε τέσσερις μήνες από την κατάσχεση ορίζει ημε­ρομηνία πλειστηριασμού το αργότερο σε πέντε μήνες από την ημερομηνία έκδοσης του προ­γράμματος.

Εάν δεν διενεργηθεί ο πλειστηριασμός την ο­ρισθείσα με το πρόγραμμα ημέρα, εκδίδει νέο πρόγραμμα το αργότερο εντός έτους από την η­μέρα που ο πλειστηριασμός δεν διενεργήθηκε ή ανεστάλη και ορίζει νέα ημερομηνία κατά τα α­νωτέρω. Οι ανωτέρω προθεσμίες δεν τηρούνται εφ' όσον συντρέχει σπουδαίος λόγος που αναφέρεται σε αιτιολογημένη έκθεση του προϊσταμέ­νου ΔΟΥ.

8. Η έκδοση προγράμματος πλειστηριασμού μετά την πάροδο των νομίμων προθεσμιών επιφέρει ακυρότητα αυτού;

Όχι.

9. Με ποιον τρόπο επιτυγχάνεται η ανα­στολή εκτέλεσης του εκδοθέντος προ γράμματος πλειστηριασμού;

Με την ένταξη του οφειλέτη σε πρόγραμμα ρύθμισης των οφειλών του ή με την έκδοση δι­καστικής απόφασης περί αναστολής του.

10. Πότε μεταβιβάζεται η κυριότητα πλειστηριασθέντος ακινήτου στον υπερθεματιστή;

Μετά τη μεταγραφή της περίληψης κατακυρωτικής έκθεσης στο οικείο Υποθηκοφυλακείο ή Κτηματολογικό Γραφείο. Μέχρι τότε η κυριό­τητα παραμένει στον κύριο του ακινήτου.

11. Είναι δυνατή η άρση κατάσχεσης και η εξάλειψη υποθήκης επί ακινήτου για χρέη προς το Δημόσιο;

Ναι, μετά την εξόφληση ή τη διαγραφή του χρέους για το οποίο επιβλήθηκε το μέτρο ή μετά την έκδοση απόφασης από το αρμόδιο όργανο με συγκεκριμένους κατά περίπτωση όρους απο­δέσμευσης.

12. Ποιο είναι το ελάχιστο ποσό οφειλής προς το Δημόσιο, νομικά πρόσωπα και τρί­τους για το οποίο δεν λαμβάνονται αναγκα­στικά μέτρα κατά των οφειλετών;

Δεν επιβάλλεται κατάσχεση ακινήτων καθώς και κατάσχεση κινητών στα χέρια του οφειλέτη, κατά των οφειλετών που έχουν ληξιπρόθεσμες οφειλές από κάθε αιτία συνολικού ποσού 500 ευρώ, πλην του μέτρου της κατάσχεσης στα χέ­ρια τρίτων.
ΤΟ ΠΟΝΤΙΚΙ

Ακολουθήστε το Πενταπόσταγμα στο Google news Google News

ΔΗΜΟΦΙΛΗ