Γέροντας Παΐσιος – Η σωστή εξομολόγηση

Posted: November 5, 2013 at 1:00 pm

Γέροντας Παΐσιος


- Γιατί μερικές φορές, ενώ η συνείδηση μας ελέγχει, δεν κάνουμε τον ανάλογο αγώνα, για να διορθωθούμε;


- Αυτό μπορεί να συμβεί και από ένα τσάκισμα ψυχικό. Όταν είναι κανείς πανικοβλημένος από κάποιον πειρασμό, θέλει να αγωνισθεί, αλλά δεν έχει διάθεση, δεν έχει ψυχική δύναμη. Τότε πρέπει να

τακτοποιηθεί εσωτερικά με την εξομολόγηση. Με την εξομολόγηση παρηγοριέται, τονώνεται και ξαναβρίσκει με την Χάρη του Θεού το κουράγιο για αγώνα. Αν δεν τακτοποιηθεί, μπορεί να του έρθει και άλλος

πειρασμός, οπότε, θλιμμένος όπως είναι, τσακίζεται περισσότερο, τον πνίγουν οι λογισμοί, απελπίζεται και μετά δεν μπορεί να αγωνισθεί καθόλου.


- Και αν αυτό συμβαίνει συχνά;


- Αν συμβαίνει συχνά, πρέπει ο άνθρωπος να τακτοποιείται συχνά, να ανοίγει την καρδιά του στον πνευματικό, για να παίρνει κουράγιο. Και όταν τακτοποιηθεί, πρέπει να βάλει τη μηχανή να τρέξει, 

να αγωνισθεί φιλότιμα και εντατικά, για να πάρει καταπόδι τον έξω από δώ.


- Γέροντα, όταν δεν αισθάνομαι την ανάγκη για εξομολόγηση, τι φταίει;


- Μήπως δεν παρακολουθείς τον εαυτό σου; Η εξομολόγηση είναι μυστήριο. Να πηγαίνεις και απλά να λες τις αμαρτίες σου. Γιατί, τι νομίζεις; Πείσμα δεν έχεις; Εγωισμό δεν έχεις; Δεν πληγώνεις την

αδελφή; Δεν κατακρίνεις; Μήπως εγώ τι πηγαίνω και λέω; Θύμωσα, κατέκρινα… και μου διαβάζει ο πνευματικός τη συγχωρητική ευχή. Αλλά και οι μικρές αμαρτίες έχουν και αυτές βάρος. Όταν πήγαινα στον

παπα-Τύχωνα να εξομολογηθώ, δεν είχα τίποτε σοβαρό να πω και μου έλεγε: Αμμούδα, παιδάκι μου, αμμούδα! Οι μικρές αμαρτίες μαζεύονται και κάνουν έναν σωρό αμμούδα, που είναι όμως βαρύτερη από

μια μεγάλη πέτρα. Ο άλλος που έχει κάνει ένα αμάρτημα μεγάλο, το σκέφτεται συνέχεια, μετανοεί και ταπεινώνεται. Εσύ έχεις πολλά μικρά. Εάν όμως εξετάσεις τις συνθήκες με τις οποίες εσύ μεγάλωσες και

τις συνθήκες με τις οποίες μεγάλωσε ο άλλος, θα δεις ότι είσαι χειρότερη από εκείνον.


Να προσπαθείς επίσης να είσαι συγκεκριμένη στην εξομολόγησή σου. Δεν φθάνει να πει κανείς λ.χ. ζηλεύω, θυμώνω κ.λπ., αλλά πρέπει να πει τις συγκεκριμένες πτώσεις του, για να βοηθηθεί. Και

όταν πρόκειται για κάτι βαρύ, όπως η πονηριά, πρέπει να πει και πώς σκέφθηκε και πώς ενήργησε αλλιώς κοροϊδεύει τον Χριστό. Αν ο άνθρωπος δεν ομολογεί την αλήθεια στον πνευματικό, δεν του

αποκαλύπτει το σφάλμα του, για να μπορέσει να τον βοηθήσει, παθαίνει ζημιά, όπως και ο άρρωστος κάνει μεγάλο κακό στην υγεία του, όταν κρύβει την πάθησή του από τον γιατρό. Ενώ, όταν εκθέτει τον

εαυτό του όπως ακριβώς είναι, τότε ο πνευματικός μπορεί να τον γνωρίσει καλύτερα και να τον βοηθήσει πιο θετικά.


Ύστερα, όταν κανείς αδικήσει ή πληγώσει με τη συμπεριφορά του έναν άνθρωπο, πρέπει πρώτα να πάει να του ζητήσει ταπεινά συγχώρηση, να συμφιλιωθεί μαζί του, και έπειτα να εξομολογηθεί την πτώση

του στον πνευματικό, για να λάβει την άφεση. Έτσι έρχεται η Χάρις του Θεού. Αν πει το σφάλμα του στον πνευματικό, χωρίς προηγουμένως να ζητήσει συγχώρηση από τον άνθρωπο που πλήγωσε, δεν είναι

δυνατόν να ειρηνεύσει η ψυχή του, γιατί δεν ταπεινώνεται. Εκτός αν ο άνθρωπος που πλήγωσε έχει πεθάνει ή δεν μπορεί να τον βρει, γιατί άλλαξε κατοικία και δεν έχει τη διεύθυνσή του, για να του ζητήσει,

έστω και γραπτώς, συγγνώμη, αλλά έχει διάθεση να το κάνει, τότε ο Θεός τον συγχωρεί, γιατί βλέπει τη διάθεσή του.


- Αν, Γέροντα, ζητήσουμε συγχώρεση και δεν μας συγχωρήσει;


- Τότε να κάνουμε προσευχή να μαλακώσει ο Θεός την καρδιά του. Υπάρχει όμως περίπτωση να μη βοηθάει ο Θεός να μαλακώσει η καρδιά του, γιατί, αν μας συγχωρήσει, μπορεί να ξαναπέσουμε στο ίδιο

σφάλμα.


- Γέροντα, όταν κανείς κάνει ένα σοβαρό σφάλμα, υπάρχει περίπτωση να μην μπορεί να το εξομολογηθεί αμέσως;


- Γιατί να το αφήσει; Για να ξινίσει; Όσο κρατάς ένα χαλασμένο πράγμα, τόσο χαλάει. Γιατί να αφήσει να περάσουν ένας-δύο μήνες για να πάει στον πνευματικό να το εξομολογηθεί; Να πάει το συντομότερο.

Αν έχει μια πληγή ανοιχτή, θα αφήσει να περάσει ένας μήνας, για να τη θεραπεύσει; Ούτε να περιμένει να πάει, όταν θα έχει πολύ χρόνο ο πνευματικός, για να έχει πιο πολλή άνεση. Αυτό το ένα σφάλμα,

τακ-τακ να το λέει αμέσως και μετά, όταν ο πνευματικός θα έχει χρόνο, να πηγαίνει για πιο πολύ, για μια συζήτηση κ.λπ. Δεν χρειάζεται ώρα πολλή για να δώσω εικόνα του εαυτού μου. Όταν η συνείδηση

δουλεύει σωστά, δίνει ο άνθρωπος με δυο λόγια εικόνα της καταστάσεώς του. Όταν όμως υπάρχει μέσα του σύγχυση, μπορεί να λέει πολλά και να μη δίνει εικόνα. Να, βλέπω, μερικοί μου γράφουν

ολόκληρα τετράδια, είκοσι-τριάντα σελίδες αναφοράς με μικρά γράμματα, και μερικές σελίδες υστερόγραφο… Όλα αυτά που γράφουν, μπορούσαν να τα βάλουν σε μια σελίδα.

πηγη

  • Anonymous

    πριν απο τον γ,παισιο
    εζησαν και ΑΓΙΑΣΑΝ ΧΙΛΙΑΔΕς ΑΓΙΟΙ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΟΙ ΙΕΡΑΡΧΕς ΑΓΙΟΙ ΠΑΤΕΡΕς
    ΟΠΩς Ο ΜΕΓΑς ΑΓΙΟς ΒΑΣΙΛΕΙΟς
    Ο ΑΓΙΟς ΙΩΑΝΝΗς Ο ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟς
    Ο ΑΓΙΟς ΓΡΗΓΟΡΙΟς (Ο ΘΕΟΛΟΓΟς ΚΑΙ Ο ΠΑΛΑΜΑς ΚΑΙ Ο ΝΥΣΣΗς)
    Ο ΑΓΙΟς ΜΕΓΑς ΑΘΑΝΑΣΙΟς
    Ο ΑΓΙΟς ΜΕΓΑς ΑΝΤΩΝΙΟς
    ΟΙ ΟΠΟΙΟΙ ΕΙΠΑΝ ΚΑΙ ΕΓΡΑΨΑΝ ΤΟΜΟΥς ΟΛΟΚΛΗΡΟΥς,.
    ΑΥΤΟΙ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΘΕΜΕΛΙΟΙ ΛΙΘΟΙ ΤΗς ΠΑΤΕΡΙΚΗς ΘΕΟΛΟΓΙΑς
    ΤΗς ΟΡΘΟΔΟΞΙΑς ΜΑς.
    ΤΟ ΝΑ ΒΑΖΕΤΕ ΜΟΝΟΝ τι ειπε ο γ,παισιος
    καθε μερα κατανταει βαρετο
    και προσβολη στους αλλους πατερες
    ΣΥΓΓΝΩΜΗ ΑΛΛΑ ΑΥΤΟ ΔΕΙΧΝΕΙ ΚΟΛΗΜΑ ΜΕ ΕΝΑ ΓΕΡΟΝΤΑ ΚΑΙ ΟΝΟΜΑΖΕΤΑΙ ΓΕΡΟΝΤΟΛΟΓΙΑ.
    ΕΚΑΤΟΜΥΡΙΑ ΑΓΙΟΥς ΑΙΩΝΩΝ ΕΧΟΥΜΕ
    ΚΑΙ ΜΕΡΑ ΤΟ ΣΥΝΑΞΑΡΙ ΕΙΝΑΙ ΓΕΜΑΤΟ ΑΓΙΟΥς ΜΑΡΤΥΡΕς

  • Anonymous

    Φίλε 5 Νοεμβρίου 2013 – 12:59 μ.μ.
    Έχεις δίκαιο όμως συγχώρεσε την υπερβολή. Με τον π.Παΐσιος , επειδή τον γνωρίσαμε – τον ζήσαμε, τον αισθανόμαστε και είναι δίπλα μας. π.χ. Το ίδιο αισθάνεται και ακούει ένα παιδί, όταν επικαλείται τη μητέρα του και το ίδιο όταν το χαμόγελο του παιδιού; (τονίζω αισθάνεται, δε μιλώ για αποτέλεσμα)

  • Anonymous

    Καλησπέρα. Σωστά όλοι οι προαναφερόμενοι ‘Αγιοι είναι οι Θεμέλιοι Λίθοι της Πατερικής Θεολογίας. Απλά κατά την ταπεινή μου άποψη ο άνθρωπος που πραγματοποίησε την ανωτέρω ανάρτηση αφενός μεν είχε πιο εύκολα πρόσβαση στα βιβλία που έγραψαν οι μοναχές της Ιεράς Μονής Αγίου Ιωάννη του Θεολόγου, από τις συνάξεις που πραγματοποιούσαν με τον μακαριστό Γέροντα, αφετέρου δε τα λόγια του Γέροντα είναι περισσότερο “προσαρμοσμένα” (αν μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε αυτή την έκφραση) στο πνεύμα της εποχής μας. Εν κατακλείδι τα λόγια του μακαριστού Γέροντος προέρχονται από την ίδια πηγή, τους Αγίους και τον Κύριο Υμών Ιησού Χριστό!

  • Anonymous

    εμενα με ενοχλει ολη αυτη η οξεια παισίαση.
    προτιμω να διαβαζω ΑΓΙΟΥς ΑΙΩΝΩΝ.
    ΚΑΙ ΕΙΝΑΙ ΠΙΟ ΑΣΦΑΛΕς ΤΟ ΑΓΙΟΝ ΠΝΕΥΜΑ
    απο ενα γεροντα που απλα τον εκαναν μασκοτ πολυ βιαστικα
    εχω παει στην Ι.Μ.ΑΓΙΟΥ ΙΩΑΝΝΟΥ ΘΕΟΛΟΓΟΥ ΣΤΗ σουρωτη
    4 φορες- οποτε σεβομαι τον γεροντα αλλά δεν εχω παθει υστερια να διαβαζω 100 φορες τα ιδια.
    διαβασα ολα οσα εχου βγει για κεινον
    αλλά η ψυχη μου αναπαυευται καλυτερα με τους ΑΓΙΟΥς 3 ΙΕΡΑΡΧΕς ΘΕΛΟΓΟΥς ΚΑΙ ΠΑΤΕΡΕς ΠΟΥ ΕΔΩ ΚΑΙ ΑΙΩΝΕς
    ΜΕΤΑ ΑΠΟ ΑΣΚΗΣΗ ΔΙΩΞΕΙς ΣΥΚΟΦΑΝΤΙΕς ΚΛΠ ΑΓΙΑΣΑΝ
    Ο γ.παισιος εγινε φιρμα πριν καλα καλα φυγει απο αυτο το κοσμο

  • Anonymous

    αν μαθετε να προσευχεστε σε ολους τους ΑΓΙΟΥς της ημερας
    οπως εκανε και ο γ,παισιος τοτε μονο θα καταλαβετε την αξια και την παρουσια ολων αυτων των ΑΓΙΩΝ

  • Ιωάννης

    Μόνο ένα αντίχριστο πνεύμα μπορεί με αναίδεια να αποκαλεί ειρωνικά “μασκότ” τον άνθρωπο που οδήγησε και οδηγεί χιλιάδες ψυχές στον Κύριο, τον ευλογημένο του Θεού Πατέρα Παΐσιο.

  • Anonymous

    δεν το ειπα ειρωνικα αλλά με πονο ψυχης.
    και κομμα τον κανανε τον γεροντα.
    αναιδεια και ανοησια και ανυπακοη εχετε εσεις που κανετε το γεροντα μεγα ΘΕΟΛΟΓΟ λες και σας εδωσε την αδεια.
    μασκοτ και κομμα τον κανανε
    οσοι ειναι κολημενοι στο φαν κλαμπ του
    ο δαιμονας τους ριχνει με τα μουτρα εκει και δεν κοιτανε ουτε το συναξαριστη
    οχι εγω ,δεν τον εκανα εγω φιρμα
    αναιδεια και ανοησια εχεις εσυ

  • Anonymous

    Σήμερα 06/11/2013 εορτάζουν:

    Άγιος Παύλος Α’ ο Ομολογητής και Ιερομάρτυρας Αρχιεπίσκοπος Κωνσταντινούπολης
    Όσιος Λουκάς
    Άγιος Δημητριανός επίσκοπος Κηθηρίας Κύπρου
    Μνήμη της μετά φιλανθρωπίας κατενεχθείσης κόνεως επί Λέοντος του Μεγάλου
    Όσιος Νίκανδρος
    Όσιος Παύλος «ὁ διὰ Χριστὸν σαλὸς»
    Όσιος Αγάπιος ο πρεσβύτερος
    Όσιος Βαρλαάμ «ὁ ἐν Χουτινῇ»
    Όσιος Λουκάς «ὁ ἐν Σπηλαίῳ»
    Άγιος Iltud

    http://www.youtube.com/watch?v=LBulGC8-BHU